Blog

Trendy, témata a novinky,
které ovlivňují váš business.

sociální sítě

Formáty grafiky pro sociální sítě 2020

8. 4. 2020

Rudolf Svátek
SEO specialista

sociální sítě

Využíváte intenzivně sociální sítě a publikujete na nich multimediální obsah? Pak jste určitě přemýšleli o tom, jaké rozměry by měly mít obrázky či fotografie. Vzhled příspěvků totiž hraje na sociálních sítích velmi důležitou roli. Je-li informace doplněna vhodným obrázkem, zvyšuje se šance, že si ji lidský mozek zapamatuje, až o 65 %.

Vyznat se ve velkém množství rozměrů grafiky může být obtížné, proto jsme pro vás připravili přehledný článek o tom, jaké velikosti a rozměry platí pro různé sociální sítě. Zaměříme se především na ty, které jsou v ČR nejpoužívanější, tzn. Facebook a Instagram. Neochudíme vás však ani o formáty grafiky, které využívají ostatní sociální sítě. Pojďme na to.

Facebook

Facebook je velmi chytrý nástroj a samozřejmě si umí vložené fotografie upravit do požadované velikosti sám. Má to však jeden háček. Takto upravené fotografie či obrázky jsou často rozostřené, neúplné a opravdu nevypadají dobře. Proto se raději držte doporučených formátů. Tak budete mít jistotu, že se váš obsah bude zobrazovat správně. Pokud se vám přece jen stane, že obrázek do požadovaných rozměrů nelze dostat, snažte se alespoň držet poměrů stran. Pojďme se tedy podívat na jednotlivé rozměry grafiky, které Facebook podporuje.

Běžný příspěvek:

  • základní rozměry jsou 1200 px na šířku a 630 px na výšku
  • poměr stran je u příspěvku 40:21
  • ve feedu mají obrázky maximální šířku 470 px
  • na stránce pak 504 px
  • poměr stran se může upravit 1:1

Profilová fotografie

Je základním poznávacím znakem každého uživatele na Facebooku. Profilová fotografie působí podobně jako logo firmy. Měla by být jednoduchá, poutavá a snadno zapamatovatelná. Při vkládání profilové fotografie na Facebook myslete také na to, že se zobrazuje rozdílně na různých zařízeních. 

  • základní rozměry jsou 180 px na šířku a 180 px na výšku
  • na desktopu bude rozměr fotografie 170 px na 170 px
  • na mobilních zařízeních 128 px na 128 px
  • a v malém kulatém náhledu 32 px na 32 px

Úvodní fotografie neboli cover

Tato fotografie je první, co návštěvník vaší stránky uvidí. Vybírejte jí tedy velmi pečlivě. Fotografie by měla být poutavá a měla by obsahovat informace, o čem stránka je a co v ní návštěvník najde.

  • základní formát na stránce je 820 px na šířku a 462 px na výšku
  • ve feedu na desktopu se změní na velikost 820 px na šířku a 250 px na výšku

Facebook stories

Tyto vertikální reklamy jsou dnes velmi oblíbené. Umožňují firmám komunikovat přirozeně a kreativně. Více o Stories si můžete přečíst v našem článku Jak na úspěšné Stories.

  • základní rozměry jsou 1080 px na šířku a 1920 px na výšku
  • poměr stran je 9:16 
  • maximální velikost je 4 GB

Facebook reklama

Speciální formát fotografie je potřeba pro placenou propagaci. Použijte správnou velikost, ať neplatíte za něco, co ve výsledku není vidět. 

Reklamy ve feedu nebo v pravém sloupci:

  • základní rozměr reklamy je 1200 px na šířku a 628 px na výšku
  • minimální šířka/výška je 600 px
  • poměr stran je 16:9 nebo 9:16

Událost na Facebooku

Pokud ve své firmě plánujete nějakou akci a chcete o ní dát vědět svým fanouškům, pak můžete využít Facebook událost. Opět zde platí, že byste měli dbát na pečlivý výběr fotografie, jelikož je to první, co fanoušek uvidí. Poutavá fotografie může často rozhodnout o tom, zda se fanoušek akce zúčastní či nikoliv. Dejte pozor také na zobrazení fotografie na mobilním zařízení, je zde mnohem vyšší než na počítači. Vhodné řešení je fotografii optimalizovat pro zobrazení na telefonu tak, aby při jejím oříznutí pro uživatele počítačů nezmizela žádná podstatná informace.

  • základní rozměr je 1920 px na šířku a 1080 px na výšku
  • poměr stran je 16:9
  • ve feedu se pak může zmenšit až na 470 px na šířku a 174 px na výšku

Tip – Jak se vyhnout kompresím fotografií

Jak už bylo řečeno výše, Facebook si vložené fotografie sám upravuje a také komprimuje. Je to bohužel daň za to, že zde můžeme nahrávat téměř neomezené množství fotografií. Jak ale můžeme zabránit zmenšování a deformaci obrázků?

Žádná 100% funkční rada neexistuje. Negativní dopady však můžeme zmírnit právě tím, že budeme obrázky nahrávat v požadovaných rozměrech a v co nejlepší kvalitě. Vyhněte se také stahování fotografií z Facebooku a jejich opětovnému nahrávání.

Instagram

Instagram je velmi populární sociální síť a neustále se rozrůstá. Funguje na principu sdílení fotografií a videí. Díky silnému publiku je Instagram oblíbeným marketingovým nástrojem mnoha firem.

Na Instagramu jsou dávno pryč časy, kdy bylo možné použít pouze čtvercovou fotografii. Nyní můžete využít několik různých formátů a je jen na vás, pro který se rozhodnete.

Na Instagramu máme tedy tyto možnosti:

  • čtvercová fotografie, ideální formát je 1080 px na šířku a 1080 px na výšku
  • vertikální fotografie na výšku, ve formátu 1080 px na šířku a 1350 px na výšku
  • horizontální fotografie na šířku, ve formátu 1080 px na šířku a 566 px na výšku

Čtvercový formát samozřejmě stále funguje a hodí se pro schematický obsah typu „flat lay“, kde věci rozložíte po stole a fotíte seshora. Vhodnější je však formát na výšku, jelikož fotografií zaberete více prostoru a také pozornosti diváka. 

Instagram stories

U Instagram stories je to s rozměry trošku jinak. Fotografie zabere celou obrazovku mobilního telefonu, a proto nedávejte důležité informace ke krajům. Každý mobilní telefon má totiž jiné rozlišení displeje a divák může fotografii vidět ořezaně.

  • základní rozměr je 1080 px na šířku a 1920 px na výšku
  • poměr stran je 9:16 
  • maximální velikost je 4 GB

Profilová fotografie

Také Instagram umožňuje nahrát profilovou fotografii, která je kruhová. Její rozměry jsou následující:

  • 110 px na šířku a 110 px na výšku (může být i větší, ale je potřeba dodržet poměr stran)
  • poměr stran 1:1

Dvě nejpopulárnější sociální sítě v ČR máme za sebou. Nyní vám nabídneme ještě stručný výčet základních formátů grafiky pro další sociální sítě.

Twitter

Obrázky na Twitteru jsou velmi účinným doplňkem příspěvků, jejichž text může mít pouze 280 znaků.

Fotografie ve feedu:

  • minimálně 440 px na šířku a 220 px na výšku
  • maximálně 1024 px na šířku a 512 px na výšku
  • maximální velikost je 5 MB

Náhledová fotografie neboli cover na Twitteru:

  • základní velikost je 1500 px na šířku a 500 px na výšku
  • poměr stran je 3:1

Profilový obrázek

  • základní rozměr je 400 px na šířku a 400 px na výšku
  • zobrazuje se pak ve formátu 200 px na šířku a 200 px na výšku

Pinterest

Na Pinterestu jsou obrázky a fotografie klíčové. Dodržujte proto jejich správné rozměry.

Profilový obrázek:

  • základní rozměr je 165 px na šířku a 165 px na výšku
  • poměr stran je 1:1

Piny na hlavní stránce:

  • základní velikost je 1000 px na šířku a 1500 px na výšku
  • poměr stran je 2:3

LinkedIn

Profesní síť LinkedIn se v poslední době začíná čím dál více rozšiřovat. Jelikož zde prezentujete sebe nebo svou firmu, je potřeba dobře zvážit jaký profilový obrázek nebo náhled použijete. Rozměry fotografií a obrázků pro business a osobní profil se liší. Připravili jsme pro vás tedy výčet obout typů.

Profilová fotografie u osobního profilu:

  • základní velikost je 400 px na šířku a 400 px na výšku (nebo vyšší)
  • poměr stran je 1:1
  • maximální velikost je 10 MB

Profilová fotografie na business profilu:

  • základní rozměr je 300 px na šířku a 300 px na výšku (nebo vyšší)
  • poměr stran je 1:1
  • maximální velikost je 4 MB

Cover na osobním profilu:

  • základní rozměr je 1584 px na šířku a 396 px na výšku
  • poměr stran je 129:8
  • maximální velikost je 4 MB

Cover na business profilu:

  • základní velikost je 1536 px na šířku a 768 px na výšku 
  • poměr stran je 2:1
  • maximální velikost je 4 MB

Fotografie nebo obrázek na zdi – desktop:

  • základní rozměr je 1200 px na šířku a 1200 px na výšku 
  • poměr stran je 1:1

Fotografie nebo obrázky na zdi – mobilní zařízení

  • základní velikost je 1200 px na šířku a 628 px na výšku 
  • poměr stran je 300:157

Doufáme, že pro vás bude tento přehled užitečný a přejeme hodně úspěchů na sociálních sítích!

Zbořte limity Vašich znalostí a přečtěte si

komunikace na sociálních sítích

Jak na pokoronavirovou komunikaci na sociálních sítích

29. 5. 2020

Je to už více jak dva měsíce od vypuknutí pandemie koronaviru. Jelikož se svět měnil z hodiny na hodinu, všichni online marketéři se museli dobrovolně nebo i nedobrovolně zapojit do koronavirové komunikace. Lidé už však nyní od sociálních sítí očekávají něco jiného než témata týkající se pouze pandemie koronaviru. Je třeba se posunout dál Po […]

Prase s rouškou

Pandemie koronaviru ovlivnila mnoho odvětví, česká e-commerce roste

13. 5. 2020

Kdybychom před měsícem či dvěma někomu řekli, že se velká část ekonomiky téměř zastaví, mnozí by si asi jen nevěřícně klepali na čelo. Ale člověk míní a život mění. Celý svět zasáhla pandemie koronaviru a vše se změnilo. Některým odvětvím tato krize možná i prospěla, na jiné však dopadla velmi tvrdě. Pojďme se podívat na […]

Home Office

Doba pokoronavirová se blíží

28. 4. 2020

Nároky dnešní doby a okolností, ve kterých jsme se ocitli, nutí mnoho firem k vynalézavosti. Pravděpodobně ještě nikdy v historii se firmy nenacházely v tak extrémních podmínkách jako v době vládních omezení kvůli pandemii koronaviru. Zejména v oblasti služeb zažívají firmy nefalšovanou krizi. Zmiňme některé obory, instituce a podniky, které musely zavřít, nebo alespoň silně omezit provoz: Restaurace, jídelny a […]

Rouška na klávesnici

Sociální sítě v době pandemie

15. 4. 2020

Svět se přesunul do online prostředí V posledních několika týdnech by měli lidé trávit čas v bezpečí svého domova. Z tohoto důvodu věnují mnohem více času sociálním sítím, kde hledají informace o dění u nás i ve světě a také si zde krátí dlouhou chvíli.  Mnohé společnosti kvůli současné situaci mění pravidla a začínají fungovat […]