Blog

Trendy, témata a novinky,
které ovlivňují váš business.

bert

Google zkvalitňuje vyhledávání, aneb ahoj BERTe

29. 11. 2019

Rudolf Svátek
SEO specialista

Je to jen pár dní, co Google oznámil a také spustil nejnovější, podle jeho slov, doslova revoluční aktualizaci. Nazval ji BERT, což je zkratka z Bidirectional Encoder Representations From Transformers. Co je jeho cílem a zároveň přáním společnosti Google? Aby jejich vyhledávací algoritmus lépe pochopil celý kontext uživatelova dotazu.

bert

BERT je tedy hlavně pozorný a chápavý čtenář. Má a umí tedy hodnotit nejen jednotlivá slůvka, ale také jejich vzájemné postavení, sémantiku a význam celého sdělení. Google tvrdí, že aktualizovaný algoritmus přímo ovlivní řazení výsledků v deseti procentech případů.

Jako uživatelé se tedy můžeme těšit na lepší kvalitu výsledků a doprovodných Featured Snippetů. Tedy v angličtině. Ano, zatím se aktualizace týká jen anglicky mluvících zemí. Nicméně dá se čekat rychlý nástup i do dalších jazyků včetně češtiny.

Co to tam ten BERT dělá?

Google zapojil umělou inteligenci a BERT tak lépe chápe jemné nuance přirozeného jazyka. Například i takovou „drobnost“, jako je negace nějakého prohlášení. Pokusil jsem se zadat například výraz: „jak si nezlomit nohu na lyžích“. Výsledek v SERPu?

Jak si nezlomit nohu

V první trojici jsou 2 příběhy o zlomených nohách, což je přesný opak toho, co jsem chtěl. Těším se, jak se to změní ve chvíli, kdy BERT navštíví Česko.

Sám Google uvádí jako příklad doposud problematického chování jeho algoritmu dotaz „2019 Brazil traveler to usa need a visa“. Což bychom pochopili jako otázku, jak může obyvatel Brazílie cestovat do USA bez víza. Doposud to ale Google chápal opačně. Myslel si, že se ptá někdo z USA, jak se dostane do Brazílie.

Celá problematika je hodně technická a složitá. Kdo si chce přečíst technické pojednání, může na adrese https://medium.com/dissecting-bert/dissecting-bert-part2-335ff2ed9c73.

A co majitelé stránek a SEO konzultanti?

Ti poctiví mají radost a těší se. Já už skoro stojím na letišti s cedulkou „BERT“. Proč? Pokud posloucháte léta opakovanou a také prověřenou pravdu, že máte psát pro uživatele užitečné, přínosné a přirozené články, teď se můžete těšit na bohatou úrodu.

Ještě více začíná platit to, co říkám na svých školeních o SEO vždycky: Chceš dělat kvalitní SEO? Pak musíš zapomenout, že nějaké SEO existuje!

Nový život s BERTEM

Věřím, že BERT ke kvalitním výsledkům přispěje velkou měrou. Buď odmění poctivé psavce, nebo donutí ty, kteří na to kašlali, taky něco dělat. První místa prostě nejsou zadarmo.

Rubrika: SEO

Zbořte limity Vašich znalostí a přečtěte si

archetypy

Archetypy v marketingu a jak je využít

22. 6. 2020

Archetypy pro nás mají důležitý význam, a to nejen v marketingu. Jsou to dobře známé modely, které se nachází v mnoha příbězích a mýtech. Archetypem je například Prospero, Popelka nebo Don Quijote. Některé z nich se navzájem také doplňují (Romeo a Julie). Jak je to ale s využitím takovýchto archetypů v marketingu?  Marketing a archetypy […]

persony

Persony jako nepostradatelná součást online světa

15. 6. 2020

Persony jsou jedním z nejdůležitějších nástrojů, který určuje jestli obchod bude úspěšný nebo nikoliv. Díky vytvoření person si velmi ulehčíte práci s texty, obrázky či videi. Persony můžete využívat ne jen v marketingovém oddělení, ale také v oddělení péče o zákazníky, v obchodním oddělení a dalších. Pojďme si tedy říci, co to persona je a proč […]

komunikace na sociálních sítích

Jak na pokoronavirovou komunikaci na sociálních sítích

29. 5. 2020

Je to už více jak dva měsíce od vypuknutí pandemie koronaviru. Jelikož se svět měnil z hodiny na hodinu, všichni online marketéři se museli dobrovolně nebo i nedobrovolně zapojit do koronavirové komunikace. Lidé už však nyní od sociálních sítí očekávají něco jiného než témata týkající se pouze pandemie koronaviru. Je třeba se posunout dál Po […]

Prase s rouškou

Pandemie koronaviru ovlivnila mnoho odvětví, česká e-commerce roste

13. 5. 2020

Kdybychom před měsícem či dvěma někomu řekli, že se velká část ekonomiky téměř zastaví, mnozí by si asi jen nevěřícně klepali na čelo. Ale člověk míní a život mění. Celý svět zasáhla pandemie koronaviru a vše se změnilo. Některým odvětvím tato krize možná i prospěla, na jiné však dopadla velmi tvrdě. Pojďme se podívat na […]