Blog

Trendy, témata a novinky,
které ovlivňují váš business.

bert

Google zkvalitňuje vyhledávání, aneb ahoj BERTe

29. 11. 2019

Rudolf Svátek
SEO specialista

Je to jen pár dní, co Google oznámil a také spustil nejnovější, podle jeho slov, doslova revoluční aktualizaci. Nazval ji BERT, což je zkratka z Bidirectional Encoder Representations From Transformers. Co je jeho cílem a zároveň přáním společnosti Google? Aby jejich vyhledávací algoritmus lépe pochopil celý kontext uživatelova dotazu.

bert

BERT je tedy hlavně pozorný a chápavý čtenář. Má a umí tedy hodnotit nejen jednotlivá slůvka, ale také jejich vzájemné postavení, sémantiku a význam celého sdělení. Google tvrdí, že aktualizovaný algoritmus přímo ovlivní řazení výsledků v deseti procentech případů.

Jako uživatelé se tedy můžeme těšit na lepší kvalitu výsledků a doprovodných Featured Snippetů. Tedy v angličtině. Ano, zatím se aktualizace týká jen anglicky mluvících zemí. Nicméně dá se čekat rychlý nástup i do dalších jazyků včetně češtiny.

Co to tam ten BERT dělá?

Google zapojil umělou inteligenci a BERT tak lépe chápe jemné nuance přirozeného jazyka. Například i takovou „drobnost“, jako je negace nějakého prohlášení. Pokusil jsem se zadat například výraz: „jak si nezlomit nohu na lyžích“. Výsledek v SERPu?

Jak si nezlomit nohu

V první trojici jsou 2 příběhy o zlomených nohách, což je přesný opak toho, co jsem chtěl. Těším se, jak se to změní ve chvíli, kdy BERT navštíví Česko.

Sám Google uvádí jako příklad doposud problematického chování jeho algoritmu dotaz „2019 Brazil traveler to usa need a visa“. Což bychom pochopili jako otázku, jak může obyvatel Brazílie cestovat do USA bez víza. Doposud to ale Google chápal opačně. Myslel si, že se ptá někdo z USA, jak se dostane do Brazílie.

Celá problematika je hodně technická a složitá. Kdo si chce přečíst technické pojednání, může na adrese https://medium.com/dissecting-bert/dissecting-bert-part2-335ff2ed9c73.

A co majitelé stránek a SEO konzultanti?

Ti poctiví mají radost a těší se. Já už skoro stojím na letišti s cedulkou „BERT“. Proč? Pokud posloucháte léta opakovanou a také prověřenou pravdu, že máte psát pro uživatele užitečné, přínosné a přirozené články, teď se můžete těšit na bohatou úrodu.

Ještě více začíná platit to, co říkám na svých školeních o SEO vždycky: Chceš dělat kvalitní SEO? Pak musíš zapomenout, že nějaké SEO existuje!

Nový život s BERTEM

Věřím, že BERT ke kvalitním výsledkům přispěje velkou měrou. Buď odmění poctivé psavce, nebo donutí ty, kteří na to kašlali, taky něco dělat. První místa prostě nejsou zadarmo.

Rubrika: SEO

Zbořte limity Vašich znalostí a přečtěte si

mobil a tablet

Jak na úspěšné Stories

27. 3. 2020

Stories, neboli příběhy na sociálních sítích, jsou stále populárnější, jelikož umožňují komunikovat přirozeně a kreativně. Firmy proto neváhaly a do Stories se vrhly po hlavě. Tuto funkci využívají velmi kreativně a posouvají tak hranice vizuálního vyprávění. Přinášíme několik rad a tipů, jak zvýšit výkon pomocí Stories. Kreativní strategie zvyšující efektivitu “Primární” Stories vs. optimalizované Stories […]

Koronavirus a on-line svět

19. 3. 2020

Ať už se nákazy bojíte či ne, jedno je jisté – koronavirus se nezadržitelně šíří v celém světě a významně ovlivňuje chod firem a celosvětové ekonomiky. České firmy to začínají pociťovat také. Nejen restaurace a místní podniky, poskytující různé služby. Začínají zavírat i velké společnosti jako třeba automobilky. Jsou ale obory, které naopak zažívají nebývalý vzrůst […]

SEO checklist

SEO checklist část 1 – vývoj webu

3. 3. 2020

Pokud stavíte nový web, je dobré myslet už od začátku na to, aby vše probíhalo bezbolestně a co nejjednodušeji. Mou odborností je SEO, ale občas i nějaký ten web postavím. Čas a okolnosti mě nasměrovaly k redakčnímu systému WordPress. Nicméně můj SEO checklist je použitelný univerzálně pro jakýkoli redakční systém, nebo pro weby, které redakční […]

Počítač a mobil

Existuje ideální frekvence zveřejňování příspěvků na sociálních sítích?

7. 2. 2020

Na sociálních sítích vždy chceme vytěžit z každého příspěvku to nejlepší a dosáhnout dobrých výsledků. Existuje však správná nebo špatná frekvence zveřejňování příspěvků? Pokusíme se vám na tuto otázku odpovědět tak, aby váš publikovaný obsah oslovil co nejširší publikum. Jak často byste měli přispívat na sociální sítě? Mnoho článků týkajících se optimální doby a frekvence […]