Blog

Trendy, témata a novinky,
které ovlivňují váš business.

bert

Google zkvalitňuje vyhledávání, aneb ahoj BERTe

29. 11. 2019

Rudolf Svátek
SEO specialista

Je to jen pár dní, co Google oznámil a také spustil nejnovější, podle jeho slov, doslova revoluční aktualizaci. Nazval ji BERT, což je zkratka z Bidirectional Encoder Representations From Transformers. Co je jeho cílem a zároveň přáním společnosti Google? Aby jejich vyhledávací algoritmus lépe pochopil celý kontext uživatelova dotazu.

bert

BERT je tedy hlavně pozorný a chápavý čtenář. Má a umí tedy hodnotit nejen jednotlivá slůvka, ale také jejich vzájemné postavení, sémantiku a význam celého sdělení. Google tvrdí, že aktualizovaný algoritmus přímo ovlivní řazení výsledků v deseti procentech případů.

Jako uživatelé se tedy můžeme těšit na lepší kvalitu výsledků a doprovodných Featured Snippetů. Tedy v angličtině. Ano, zatím se aktualizace týká jen anglicky mluvících zemí. Nicméně dá se čekat rychlý nástup i do dalších jazyků včetně češtiny.

Co to tam ten BERT dělá?

Google zapojil umělou inteligenci a BERT tak lépe chápe jemné nuance přirozeného jazyka. Například i takovou „drobnost“, jako je negace nějakého prohlášení. Pokusil jsem se zadat například výraz: „jak si nezlomit nohu na lyžích“. Výsledek v SERPu?

Jak si nezlomit nohu

V první trojici jsou 2 příběhy o zlomených nohách, což je přesný opak toho, co jsem chtěl. Těším se, jak se to změní ve chvíli, kdy BERT navštíví Česko.

Sám Google uvádí jako příklad doposud problematického chování jeho algoritmu dotaz „2019 Brazil traveler to usa need a visa“. Což bychom pochopili jako otázku, jak může obyvatel Brazílie cestovat do USA bez víza. Doposud to ale Google chápal opačně. Myslel si, že se ptá někdo z USA, jak se dostane do Brazílie.

Celá problematika je hodně technická a složitá. Kdo si chce přečíst technické pojednání, může na adrese https://medium.com/dissecting-bert/dissecting-bert-part2-335ff2ed9c73.

A co majitelé stránek a SEO konzultanti?

Ti poctiví mají radost a těší se. Já už skoro stojím na letišti s cedulkou „BERT“. Proč? Pokud posloucháte léta opakovanou a také prověřenou pravdu, že máte psát pro uživatele užitečné, přínosné a přirozené články, teď se můžete těšit na bohatou úrodu.

Ještě více začíná platit to, co říkám na svých školeních o SEO vždycky: Chceš dělat kvalitní SEO? Pak musíš zapomenout, že nějaké SEO existuje!

Nový život s BERTEM

Věřím, že BERT ke kvalitním výsledkům přispěje velkou měrou. Buď odmění poctivé psavce, nebo donutí ty, kteří na to kašlali, taky něco dělat. První místa prostě nejsou zadarmo.

Rubrika: SEO

Zbořte limity Vašich znalostí a přečtěte si

Datově orientovaný marketing

Význam dat pro digitální marketing

5. 12. 2019

Marketing bez dat je jako řízení se zavřenýma očima. Tento trefný citát pochází od autora a experta na sociální sítě – Dana Zarelly. Moderní digitální marketing se zkrátka a dobře bez dat neobejde. Proč, ptáte se? Inu právě v datech se totiž skrývá tvrdá a nekompromisní pravda a marketingové strategie všech firem a společností se […]

bert

Google zkvalitňuje vyhledávání, aneb ahoj BERTe

29. 11. 2019

Je to jen pár dní, co Google oznámil a také spustil nejnovější, podle jeho slov, doslova revoluční aktualizaci. Nazval ji BERT, což je zkratka z Bidirectional Encoder Representations From Transformers. Co je jeho cílem a zároveň přáním společnosti Google? Aby jejich vyhledávací algoritmus lépe pochopil celý kontext uživatelova dotazu. BERT je tedy hlavně pozorný a […]

B2B marketing

Výhody marketingových strategií na sociálních sítích pro B2B

12. 11. 2019

Pokud čtete tento článek, asi dobře víte, co znamenají pojmy jako B2B nebo B2C. Možná jste i vy majitelem společnosti, která využívá jeden z těchto modelů. Ovšem jen pro pořádek, pojďme si oba pojmy ve zkratce představit. B2C – business to customer – označuje obchodní vztahy uskutečňované mezi obchodními společnostmi a koncovými zákazníky. B2B – […]

engagement

Jak podpořit engagement a zvýšit tak organický dosah

30. 10. 2019

Co je engagement a proč je pro vás důležitý Engagement – magické slůvko, které na nás v poslední době vyskakuje ze všech stran. Především pokud vlastníte business a prodej svých produktů nebo služeb se snažíte podporovat pomocí brandového facebookového profilu, není tento tajemný pojem něčím, co by bylo radno jen tak přehlížet. Rozhodně ne dlouho. […]