Blog

Trendy, témata a novinky,
které ovlivňují váš business.

Vyhledávač Google

Hledání s Google pro pokročilé

21. 12. 2019

Rudolf Svátek
SEO specialista

Hledáte něco na internetu? Hledáte dlouho a nemůžete najít to, co potřebujete? Naučte se ovládat vyhledávač Google jako mistr. Vaše kung-fu bude neporazitelné.

Google totiž není jen jeden řádek s tlačítkem. Umí toho mnohem víc. Můžete používat různé operátory vyhledávání a tím upřesnit o co přesně vám jde. Můžete také použít Google jako převodník jednotek a měn, meteorologickou stanici, zjistíte vše o svém fotbalovém klubu, nebo najdete svůj mobilní telefon.

Operátory vyhledávání

Google je chytrý chlapík. Spousty věcí odhadne už z toho, jak svůj dotaz položíte, i když žádný upřesňující operátor nepoužijete. Ovšem vyplatí se znát pár triků:

  • uvozovky. Pokud uzavřete nějaký výraz do uvozovek, říkáte tím vyhledávači, že chcete najít stránku, kde se vyskytuje daný výraz v přesné shodě. Například po zadání „HP Probook 450 GP“ Google nabídne jen ty stránky, které uvádějí přesně tento výraz buď v titulku, meta description nebo v textu stránky a to přesně v tomto pořadí.
  • mínus. Pokud si přejete z vyhledávání vynechat stránky, které obsahují nějaký výraz, dejte před něj znak mínus. Například hledáte nějakého pana Zemana, ale nejde o Miloše. Zadejte tedy zeman -miloš. Těch slov s mínusem můžete dát kolik chcete. Funguje i kombinace s uvozovkami.
  • spojka NEBO. Pokud chceme najít stránky, na kterých se vyskytuje alespoň jeden z výrazů, spojíme je spojkou OR (v angličtině znamená NEBO). Například po zadání Chrome OR Firefox se najdou stránky, které se věnují buď jednomu, nebo druhému, případně oběma webovým prohlížečům. Dodržujte velikost písmen spojky OR.
  • spojka A. Pomocí spojky AND vyhledáme jen takové stránky, které obsahují obě požadovaná slova. Například instalace AND Windows.
  • závorky. Fungují stejně jako v matematice. Nejprve se vyhodnotí podmínky v závorce a pak zbytek zadání. Pokud je závorek více, mají přednost ty, co jsou vlevo. Například (Nokia OR Samsung) servis.

Původ a typ dokumentu

Pokud víte, že vám jde o nějakou stránku z konkrétního webu, nebo o stránku s nějakým slovem v titulku, případně hledáte třeba PDF dokument, dovolí vám Google specifikovat váš dotaz pomocí dvojtečkových modifikátorů vyhledávání. Jsou to speciální výrazy, které končí dvojtečkou. Hledané slovo je pak zapotřebí doplnit ihned za dvojtečku bez mezery.

  • typ dokumentu. Hodně často se třeba hledají dokumenty PDF či DOCX. Mají výhodu, že je Google dokáže přečíst a indexovat tak jejich obsah. Zkuste si, jak rozdílné budou výsledky při zadání kdo chytá v žitě pdf a pak při zadání kdo chytá v žitě filetype:pdf. Samozřejmě stále platí, že se vše dá kombinovat, takže klidně použijte i uvozovky.
  • stránky z konkrétního webu. Víte například, že jste nedávno četli nějaký dokument z webu Microsoftu a byl o vzdálené pomoci. Nejlépe jej znovu objevíte, když použijete modifikátor vzdálená pomoc site:microsoft.com.
  • prohledávání titulku. Na spoustu dokumentů si vzpomenete podle titulku. Přesnost výsledků tedy můžete omezit tím, že zadáte modifikátor intitle:jóga havířov
  • všechna slova musí být v titulku. Všimněte si, že některé nalezené stránku s modifikátorem intitle: nemají slovo Havířov v titulku, ale jen v textu. Pokud chcete, aby byla v titulku všechna hledaná slova, zadejte modifikátor allintitle: jóga Havířov.
  • výrazy v URL adrese. Ještě přesnější mohou být výsledky, u kterých si vzpomenete na část URL adresy. Tam funguje modifikátor inurl:joga případně allinurl: joga havirov. Všímejte si, jak se zmenšuje počet nalezených stránek a vy máte mnohem lepší šanci rychle najít vaši stránku.
  • slovo v textu stránky. Pokud naopak potřebujete najít stránky, s nějakým slovem přímo v textu, zadejte modifikátor intext:elektromotory. Při tomto vyhledávání se neberou v úvahu titulky a URL, ačkoli v nalezených stránkách se samozřejmě na obou místech mohou hledané výrazy vyskytovat.

Instantní odpovědi

Na spoustu dotazů Google kromě stránek, které se jim věnují, nabídne i okamžitou odpověď. Například fungují následující dotazy:

  • počasí. Chcete zjistit, jak je v destinaci, kam se chystáte? Zeptejte se otázkou weather:Ještěd. Uvidíte krásný výsledek s odpovědí:
    Počasí na Google
    Funguje to i v češtině: počasí:Ostrava. Kromě aktuální situace vidíte i předpověď na týden dopředu.
  • akcie. Pro rychlou informaci o tom, jak si stojí akcie nějakého podniku, stačí zadat dotaz s modifikátorem stocks:ČEZ, případně i česky akcie ČEZ.
    Akcie na Google
  • mapy. Pokud zadáte do vyhledávače nějakou adresu, mohou se zobrazit mapy. Jestli ale chcete mít jistotu, že uvidíte mapu určitě, použijte modifikátor map:Křížkovského olomouc.
    Mapy na Google

Google jako nástroj

Google kromě vyhledávání stránek a informací dokáže suplovat i nějaké programy.

  • převod měn. Zajímá vás, kolik korun je určitá částka v dolarech? Stačí do Google zadat kolik dolarů chcete převést a je to. Třeba 36 $.
    Výsledek uvidíte v korunách (pokud vyhledáváte z české republiky, ale můžete si zvolit z jaké měny do jaké chcete převod spočítat.
    Převod měn na Google
  • kalkulačka. Nemusíte spouštět kalkulačku ve svém operačním systému, nebo ji hledat v šuplíku. Požádejte prostě Google. 18*4 / 3.
    Kalkulačka na Google
    Kalkulačka od Google je celkem propracovaný nástroj. Umí i pokročilé funkce a složité vědecké výpočty.
    Google umí vykreslit i průběh nějaké funce do grafu: g(x) = 1/x.
    Funkce na Google
  • převod jednotek. Zajímá vás, kolik stupňů celsia je 451 stupňů Fahrenheita? Jak rychle jede vozidlo, které se pohybuje 68 mil za hodinu? Kolik centimetrů má předmět, který měří 6 stop a 7 palců? Google vám pomůže to zjistit.
    451 f in c, 68 mile/hour in km/hour, 6 ft 7 inches in cm.
  • kolik je hodin? Zajímá vás čas v libovolné destinaci na Zemi? Zeptejte se Google. čas Sydney.
    Hodiny v Google
  • sportovní výsledky. Pokud si přejete zjistit bližší informace o vašem sportovním klubu (a pokud má internetová stránka klubu splněny technické podmínky), zadejte třeba jen jeho název. baník ostrava.
    Baník na Goole

Další možnosti vyhledávání

To, co jsme si vyjmenovali výše, není celý arzenál vyhledávače Google. Jistě víte, že občas dostáváte na své dotazy informace o slavných osobnostech, definice různých pojmů, telefonní čísla či adresy firem či jednotlivců a podobně.

Na závěr článku si to trochu odlehčíme a můžete si zkusit trochu legrace.

  • kde je Chuck Norris? Jeden z vtipů o Chucku Norrisovi říká, že ho nelze najít. Když bude chtít, Chuck si najde tebe. Google tedy po zadání where is Chuck Norris oznámí (v angličtině), že jej neumí najít a počet dokumentů je 0 😊
  • thanos. Kdo jste sledovali ságu Avengers, viděli jste, jak Thanos jedním lusknutím nechal zmizet polovinu vesmíru. Pokud do Google zadáte výraz Thanos, zobrazí se kromě běžných stránek i Knowledge Panel s podrobnými informacemi o této fiktivní postavě.
    Thanos na Google
    Chcete-li si na Thanose zahrát, klikněte na ikonu jeho rukavice a sledujte, co se stane.
  • relaxace u hry. Vzpomínáte na staré 8 bitové hry? Jednu slavnou si můžete zahrát přímo v prostředí Google. Zadejte atari breakout a užijte si hru.
  • hledání min. Další klasickou hru spustíte zadáním minesweeper.
  • pac-man. Další hra do třetice je starý známý pac-man.

Her a triků je zase o dost více, než jsme si tu ukázali. Celý článek ještě ukončíme jedním užitečným trikem. Pokud používáte Google účet a jste ve svém prohlížeči k tomuto účtu přihlášeni, pak si můžete nechat vyhledat založený telefon. Tedy samozřejmě jen tehdy, pokud je telefonní číslo s účtem spojeno. Stačí vyhledat výraz kde je můj telefon. Možná se budete muset znovu přihlásit, abyste prokázali, že jste to opravdu vy, ale pak vás může Google prozvonit a založený telefon tak snadno najdete.

Rubrika: SEO

Zbořte limity Vašich znalostí a přečtěte si

Počítač a mobil

Existuje ideální frekvence zveřejňování příspěvků na sociálních sítích?

7. 2. 2020

Na sociálních sítích vždy chceme vytěžit z každého příspěvku to nejlepší a dosáhnout dobrých výsledků. Existuje však správná nebo špatná frekvence zveřejňování příspěvků? Pokusíme se vám na tuto otázku odpovědět tak, aby váš publikovaný obsah oslovil co nejširší publikum. Jak často byste měli přispívat na sociální sítě? Mnoho článků týkajících se optimální doby a frekvence […]

Sociální sítě

Jak si sociální sítě vedly v roce 2019

29. 1. 2020

Sociální sítě jsou neustále na vzestupu a mnoho lidí je používá každodenně. V posledních dvou desetiletích se staly jedním z hlavních nástrojů marketingových kanálů. Podle nejnovějších statistik sociální sítě využívá přes 40 % světové populace. Pokud tedy firmy chtějí najít a zasáhnout svou cílovou skupinu, musí vymyslet opravdu kvalitní marketingovou strategii a mít data, ze […]

TOP 7 nástrojů pro SEO zdarma

28. 12. 2019

Pokud se snažíte mít svůj web optimalizovaný pro vyhledávání, jistě potřebujete nějaké nástroje na analýzy, hledání klíčových slov, linkbuilding a další aktivity, které jsou s péčí o web spojeny. Dnes vám představím svůj výběr TOP 7 nástrojů, které jsou zdarma. Rozdělím je do 3 skupin podle jejich účelu. Klíčová slova Linkbuilding Technické SEO Nástroje zdarma pro […]

Vyhledávač Google

Hledání s Google pro pokročilé

21. 12. 2019

Hledáte něco na internetu? Hledáte dlouho a nemůžete najít to, co potřebujete? Naučte se ovládat vyhledávač Google jako mistr. Vaše kung-fu bude neporazitelné. Google totiž není jen jeden řádek s tlačítkem. Umí toho mnohem víc. Můžete používat různé operátory vyhledávání a tím upřesnit o co přesně vám jde. Můžete také použít Google jako převodník jednotek a […]