Rok ve znamení pandemie se blíží ke konci, a tak je již načase přijmout fakt, že se svět nenávratně změnil. Tím nechceme vykreslovat apokalyptické scénáře s nezastavitelným virem, ale spíše poukázat na skutečnost, že myšlení a chování spotřebitelů i podnikatelů prošlo razantní změnou. Jakou? Ani jedna strana už nechce čekat na něco, co možná ani nepřijde. Dostáváme se tak do bodu hledání nových cest. A ty nejčastěji vedou do online prostředí. Jak se v něm neztratit?
Krok 1: Srovnejte očekávání s realitou
Jestli vám konkurenční prostředí při lokálním nabízení produktů a služeb připadalo velké, připravte se, že online svět je skokem z rybníku do moře. Když ale umíte správně surfovat (na moři i na internetu), překonáte kdejakou vlnu. Na počátku si proto musíte srovnat, co od online nástrojů očekáváte a co vám reálně mohou nabídnout. K tomu vám poslouží propracovaná marketingová strategie.
Marketingová strategie by měla být systematická, měřitelná a správně cílená. Měli byste se v ní zaměřit na:
- marketingové cíle – jakého čísla chcete dosáhnout, stanovte si např. počet sjednaných smluv, prodaných produktů, počet zákazníků,
- komunikační cíle – jak chcete působit na zákazníky, co jim chcete o sobě říct a co by o vás měli říkat oni, vytvořte identitu značky, tzn. logo, slogan, barevnost, tón a styl komunikace,
- segmentaci cílových skupin – komu chcete nabízet své služby, rozdělte si potenciální zákazníky podle věku, příjmu, zájmů atd., možných kritérií je opravdu mnoho,
- marketingové nástroje – jak chcete zákazníky oslovit, např. pomocí webu, sociálních sítí aj., s tím také úzce souvisí stanovení rozpočtu na tyto nástroje.
Zohledněte v ní také vlastní SWOT analýzu a analýzu konkurence. Díky připravené marketingové strategii budete vědět, kterým směrem má smysl vynaložit úsilí a kde to naopak nemá smysl.
Krok 2: Vytvořte webové stránky
Své místo v online prostředí začněte budovat od firemního webu. Berte to jako váš dům, váš hrad. A protože jistě nechce žít v papírové krabici, svěřte tvorbu webových stránek do rukou odborníka. Možná se vám zdá práce programátora při současné bohaté nabídce webů zdarma, které si vytvoříte svépomocí, zbytečná, nebo si říkáte, že do toho investujete později a prozatím stačí, aby tam – jak se říká – něco bylo. Jenže nestačí. Ani zdaleka.
Webové stránky musí být uživatelsky přívětivé, přitažlivé, správně dohledatelné, napojené na databázi, propojené s třetími stranami a vybudované bez chyb, abyste zákazníka zaujali a udrželi. Protože tvrdou pravdou je, že dnešní zákazník nepočká, dlouze nehledá, nebude se snažit obejít nefunkčnost, nedá si práci se složitým hledáním informací a neodpustí vám chyby. Zní vám to hrozně? V podstatě to ale můžete brát tak, že se online svět stal rovnocenný osobnímu kontaktu. Kdybyste zákazníka přivítali na prodejně v pyžamu, nevěnovali se mu, když už by vaši pozornost získal, dostal by zmatenou odpověď a při odchodu by zakopnul o hromadu zboží, asi by u vás také nenakoupil.
A přesně takto byste nad firemním webem měli uvažovat. Představit si, že stojíte před potenciálním klientem a srovnat si v hlavě:
- co mu chcete nabídnout (cíl webu),
- co má dělat po příchodu a kam má pokračovat (struktura webu),
- jak ho chcete přesvědčit (obsah webu),
- s čím mu můžete nejčastěji pomoci (klíčová slova),
- jaký v něm chcete vyvolat pocit (design webu).
Krok 3: Buďte vidět v online davu
S vývojem nového webu také úzce souvisí správné SEO. K čemu ho budete potřebovat? Pokud jsou webové stránky vaším domem, pak SEO je navigací, která vás k němu dovede. V online světě totiž není těžké se ztratit.
Optimalizace pro vyhledávače přizpůsobuje strukturu a obsah webových stránek tak, aby vyhovoval přísným kritériím Googlu a dalších vyhledávačů. To znamená, že se web musí pravidelně indexovat (zpřístupňovat robotům), musí být optimalizovaný z pohledu rychlosti, struktury, UX, musí obsahovat správná klíčová slova, meta tagy, optimalizované obrázky, správně strukturované URL a v neposlední řadě mít kvalitní obsah.
Připadá vám to složité? Není divu, SEO vyžaduje sofistikované know-how a stojí za ním hodiny práce. Je tedy dobré mít povědomí, proč je tak důležité a jak funguje, ale pokud nechcete přímo změnit obor a věnovat se pouze tomu, svěřte SEO profesionálovi.
Krok 4: Nabízejte aktivně služby/produkty
Nejčastějším kamenem úrazu při expanzi do online prostředí je myšlenka, že se do něj “zapíšete”, a to v podstatě stačí. A máte pravda, svým způsobem jste se zapsali na takový čekací list a možná jednou přijdete na řadu. Přestože jste miliontý v pořadí.
Pokud ale nechcete jen čekat se založenýma rukama, musíte být aktivní. A jednou ze skvělých aktivit, díky které budete na tom pomyslném čekacím listu chytře předbíhat ostatní, jsou PPC reklamy.
PPC neboli pay-per-click (platba za proklik) jsou obchodní poutače, které se důmyslně zobrazují v horních pozicích vyhledávačů, maskují se do nadpisů “doporučujeme”, a přestože se veřejně přiznávají, že jsou reklamou, často jej uživatelé pokládají za nevinou nejrelevantnější nabídku.
Krok 5: Budujte vztahy se zákazníky
Další vhodnou aktivitou, která vás může vyzdvihnout před ostatními, jsou sociální sítě. Ty již dávno nejsou doménou pouze teenagerů a mileniálů, ale můžete na nich úspěšně oslovovat i klientelu v produktivním věku.
Z marketingového hlediska jsou nejzajímavější platformy Facebook, Instagram, YouTube a LinkedIn. Každá z nich funguje jinak, každá z nich oslovuje jiné spektrum zákazníků. Není tedy moudré přidávat obsah bez rozmyslu všude, ale směřovat energii a finance pouze tam, kde jsou vaši cíloví zákazníci a kde s nimi můžete navázat vztah.
Sociální sítě jsou totiž tím pomyslným osobním kontaktem, který v online prostředí primárně chybí. Právě na nich se buduje emoční vztah ke zboží či službě, vytváří se vazby a věrnost dané značce.
Krok 6: Kvantita není kvalita
Mějte vždy na paměti, že není podstatné, zda se pustíte do všech zmíněných kroků najednou, ale v jaké kvalitě je provedete. Protože to nejdůležitější, co byste si měli odnést, je to, že online prostředí neošálíte. Třebaže při osobním kontaktu s klientem leccos zakamuflujete, online marketingu vládnou roboti. To zní jako sci-fi, že? Ona je to ale vážně pravda. Ať už v online prostředí vytvoříte vlastní web, pustíte se do PPC reklamy nebo sociálních sítí, podléháte nastaveným kritériím dané platformy, např. Googlu či Facebooku, a jejich dodržování prověřují a usměrňují jejich roboti. Kvalita by proto vždy měla převyšovat nad kvantitou. Koneckonců, cílem je být viděn, ne jen být.