Blog

Trendy, témata a novinky,
které ovlivňují váš business.

SEOmaty

Jak SEOmaty rozdávají hodnocení, aneb máte lepší web než Seznam.cz?

16. 5. 2019

Rudolf Svátek
SEO specialista

Myslel jsem si, že o seomatech už bylo řečeno a napsáno tolik, že nemá smysl, aby vznikal další článek, který bude plivat na různé analyzátory, automatické kontroly webů a celou tu bandu seomatů. Nicméně stále se mi ozývají vyděšení zákazníci, kteří mi přeposílají maily od „odborníků“ s varováním, že jejich web má nízké hodnocení.

V takových situacích mi do krve proudí řeky adrenalinu s příkazem bojuj nebo uteč. Utéct není kam, jelikož těch seomatů je stále dost a vznikají i nové. Čili jsem se rozhodl bojovat.

Proč jsou SEOmaty špatně už z principu?

  1. Jejich hlavním účelem je vyděsit vás. Jako nic proti dobrému hororu a klidně si i zaplatím vstupenku do kina. Ale to, že mi seomat řekne: „Máte jen 62 %. Ihned nás kontaktujte a opravíme Vám web“, je zavádějící nesmysl. Uživatelé tak nabudou dojmu, že snad jejich web jede jen napůl a mají strach, že mu něco chybí.
  2. Vymýšlejí si různé „hodnotící“ prvky a kritéria, které se současným SEO nemají co dělat, případně souvisí jen volně. Ale ano, občas zmíní i důležitý prvek pro SEO, ovšem přidělí mu nějakou imaginární hodnotu, kterou si kdoví jak stanovily.
  3. Nehodnotí web, ale jen jednu zadanou stránku. Nejčastěji hlavní vstupní stránku webu. Nedívají se tedy na celek.
  4. Neměří pozice slov. Tedy abych byl poctivý – některé ano, ale většinou jen jedno slovo vůči jedné stránce.
  5. Nejsou v názoru jednotné. Zatímco jeden seomat hodnotí rychlost načítání jako faktor, jiný jej vynechává. Nebo chybějící sitemapa je pro jeden seomat důvodem ke snížení hodnocení, další to nechávají bez povšimnutí.
  6. Výsledky hodnocení se dost liší. Od jednoho dostanete 42 %, jiný vám přidělí 64 %. Jak se v tom pak máte orientovat!?
  7. Hodnotí zbytečnosti a nesmysly. Například strhávají procenta za nevyplněný meta tag Keywords, který už roky nemá žádný význam.
  8. Ignorují důležité metriky. SEOmat vás možná uklidní sdělením, že titulek je dlouhý 60 znaků, což je podle něj v pořádku. Ale pokud je jeden stejný titulek použitý u všech stránek webu, jde o hrubou chybu, o které se ovšem nedozvíte. Nebo jste pochváleni za nalezenou sitemapu, která nicméně ve skutečnosti obsahuje chyby, které webu ubližují (stránky s přesměrováním, či přímo s 404 kódem). SEOmat bude opět taktně mlčet.

Chtěli byste mít web hodnocený jako Seznam.cz?

Normálně bych samozřejmě na takovou nabídku nadšeně kývnul, ale …

Zkusil jsem si zadat adresu https://www.seznam.cz do různých seomatů a o výsledek bych se rád podělil.

První je asi nejznámější seo-servis.cz:

seo servis

Web dostal slabých 39 %. Dost bodů mu asi strhlo to, že není vyplněný titulek. Titulek je opravdu dost důležitý hodnotící signál. Nicméně prostou kontrolou webu seznam.cz vidíme, že titulek vyplněn je:

<title>Seznam – najdu tam, co neznám</title>

Z nějakého důvodu ho seomat nenašel. To samé se týká meta tagu description, označeného v testu jako Popis. Ten je opět nenalezen, a tedy web má opět snížené hodnocení, nicméně v kódu existuje:

<meta name=“description“ content=“Nejnavštěvovanější český internet …

Pokud by web kontroloval nějaký specialista ručně, tohle by mu neuniklo.

S tím také souvisí to, že web není dohledatelný na první 4 slova v titulku, přičemž ve skutečnosti je první jak na Google a pochopitelně i na Seznamu. Nicméně seomat mu nemilosrdně přidělí nulové hodnocení.

Těžko také uvěřit tomu, že na doménu nevede jediný odkaz, jak bezostyšně hlásá výsledek „analýzy“:

seo servis

Nebo že o Seznamu není ani zmínka nikde na Facebooku či jiných sociálních sítích. Vrcholem všeho je, že jsou hlášeny chybějící robotst.txt a sitemap.xml, přičemž oba samozřejmě existují. Sitemap sice ne na standardní adrese, ale cesta k němu je právě v robots.txt.

A proč je červeně zvýrazněna chyba, že není vyplněn meta tag Keywords, který se už 10 let nepoužívá, je mi úplnou záhadou.

Další seomat na řadě je silaseo.cz

Opět testuji web Seznam.cz:

silaseo

Vyšlo mu velmi podobné číslo – 39 %. Stěžuje si opět na neexistenci titulku a popisku, ale aspoň našel robots.txt. Že nenašel žádné nadpisy, na to bych asi upozornil při analýze i já, ovšem Seznamu to očividně nevadí.

Smutné je, že seomat poukazuje na to, že na stránce chybí odkazy. To by bylo v případě webového portálu asi fatální pochybení. Seznam.cz je ale samozřejmě odkazů plný.

A jak to, že nenašli žádné obrázky na webu? Těch je tam samozřejmě taky plno. Prostě další seomat k ničemu.

Posledním testovaným seomatem je seotestonline.cz.

Opakuje se problém s title a description. Přidává se informace, že web není responzivní, a tak není vhodný pro mobilní prohlížení. To je samozřejmě nepravda a pro ověření jen stačí si na mobilu zadat adresu seznam.cz.

seotestonline

Ale i navzdory tomu se hodnocení vyšplhalo až na 44 %. Což je pro mne ještě o to větší záhada, protože podle testu není na stránce naprosto žádný obsah – 0 odstavců, 0 znaků, žádné obrázky, ani nadpisy, stránka prý neobsahuje menu, deklaraci doctype či jazyka a znakové sady.

Podle seomatu je hodnocená stránka naprosto prázdná. Chápu proč si to myslí – při vypnutém javascriptu se nic nevykreslí. Jak to, že ale zdrojový kód má podle seomatu velikost 50 kB?

Hon na procenta

Na závěr jsem si připravil malý experiment. Do vyhledávače Google jsem si zadal vyhledávací výraz „nebankovní půjčky“. Jako první neplacený výsledek se ukázal odkaz na stránku www.hyperfinance.cz/pujcky/nebankovni-pujcky. Našel jsem také web www.pujcky-nebankovni-ihned.cz, který je výše uvedenými seomaty výborně hodnocen. Seo-servis mu dává 100 % hodnocení kódu, stejně tak silaseo, od seotestonline má 76 %. Web hyperfinance má hodnocení jen 71 % na seo-servis a 61% na seotestonline. Silaseo jej nedokázalo zpracovat.

A výsledek v SERPu?

Mnohem lépe hodnocený web www.pujcky-nebankovni-ihned.cz se v Google vůbec nevyskytuje a na Seznamu je až na páté straně. Hůře hodnocený www.hyperfinance.cz/pujcky/nebankovni-pujcky je na Google první, jak jsem již zmínil výše.

Otázka k zamyšlení

Mnozí moji klienti už pochopili, že nějaká pofiderní procenta nehrají v úspěšnosti webu žádnou roli. Ostatním to trpělivě vysvětluji. Celkem pravidelně se děje to, že weby s nízkým hodnocením od různých seomatů předběhnou ty, které mají hodnocení lepší.

Majitelé webů se mnohdy snaží dosáhnou o pár procent navíc vyplňováním různých nesmyslů a „opravováním“ nahlášených chyb. Nicméně já se ptám: „Kolik vašich klientů si řeklo, že půjdou raději ke konkurenci, protože váš web nemá oněch magických 100 %?“. Pochopte prosím jednu důležitou věc: vyhledávače kašlou na nějaká vymyšlená procenta. Nebo si nějaký seomat troufne napsat na Google, že mu zařídí 85 %?

Je na SEOmatech alespoň něco dobrého?

Ten adrenalin v žilách by mě nutil říct, že ne. Nicméně i boj by měl být fér. Získat rychlý přehled o technickém stavu stránky může být dobré.

Seomat třeba odhalí zapomenutý tag noindex, poradí jak vylepšit titulek či popisek apod. Nicméně by to měl podat jako fakt a popis stavu bez nějakého hodnocení. Takový Marketing Miner třeba zhodnotí všechny stránky webu z mnoha pohledů. I on mi řekne, jak jsou dlouhé titulky a kde chybí popisky, ale abych na závěr viděl 24 %, to ne.

Je na mně, abych se rozhodl, zda chybějící sitemapa představuje problém či ne. U malého webu, který má 5 stránek a všechny už jsou v indexu, je sitemapa zbytečnost. U e-shopu je to nutnost, ale tam je zase potřeba několik sitemap – produktů, kategorií, obrázků, článků v blogu atd.

A co na závěr?

Seomaty ignorujte. Každý z nich provozuje někdo, kdo vám za peníze chce dělat SEO. Ano, bude asi umět upravit stránky tak, abyste měli rychle lepší hodnocení, ale to s optimalizací opravdu nemá co dělat.

Rubrika: SEO

Tagy: kontrola seo, seomaty

Zbořte limity Vašich znalostí a přečtěte si

SEOmaty

Jak SEOmaty rozdávají hodnocení, aneb máte lepší web než Seznam.cz?

16. 5. 2019

Myslel jsem si, že o seomatech už bylo řečeno a napsáno tolik, že nemá smysl, aby vznikal další článek, který bude plivat na různé analyzátory, automatické kontroly webů a celou tu bandu seomatů. Nicméně stále se mi ozývají vyděšení zákazníci, kteří mi přeposílají maily od „odborníků“ s varováním, že jejich web má nízké hodnocení. V takových […]