Blog

Trendy, témata a novinky,
které ovlivňují váš business.

Koronavirus a on-line svět

19. 3. 2020

Rudolf Svátek
SEO specialista

Ať už se nákazy bojíte či ne, jedno je jisté – koronavirus se nezadržitelně šíří v celém světě a významně ovlivňuje chod firem a celosvětové ekonomiky. České firmy to začínají pociťovat také. Nejen restaurace a místní podniky, poskytující různé služby. Začínají zavírat i velké společnosti jako třeba automobilky.

Jsou ale obory, které naopak zažívají nebývalý vzrůst poptávky po svých službách či produktech. Armyshopy nestíhají dodávat ochranné masky, rozvoz potravin téměř nestíhá vyřizovat objednávky, a obecně všechny e-shopy zaznamenávají raketový vzrůst objednávek.

Amazon najímá 100 000 nových pracovníků v USA, aby se vypořádali s rozmachem koronaviru a se změnou nákupních zvyklostí uživatelů. Amazon je už teď druhým největším zaměstnavatelem v USA. Pracuje tu téměř 470 000 zaměstnanců.

Přes Amazon jde 39 % všech online dodávek v USA, takže současný boom on-line objednávek představuje velký nápor na lidské zdroje.

Podle průzkumu provedeného v březnu 2020, který provedlo 304 maloobchodníků společností Digital Commerce 360, očekává 47 % maloobchodníků pokles příjmů. Podle 33 % maloobchodníků je příliš brzy na nějaké závěry. Většina maloobchodníků, 58%, však tvrdí, že virus ovlivní důvěru spotřebitelů, a 22 % tvrdí, že to bude mít významný dopad. Důvěra spotřebitelů se často používá jako měřítko toho, jak se spotřebitelé cítí v ekonomice.

S tím, jak cestovní obavy rostou a další země rozšiřují cestovní omezení, to dopadá na marketingové události po celém světě. Mnoho významných osobních událostí je odloženo, zrušeno nebo virtualizováno. Facebook například zrušil F8 – svou největší událost roku, která se měla konat v květnu. Google změnil způsob konání své konference Cloud Next 2020 tak, že se bude konat online. Adobe učinil totéž s jejich každoroční konferencí Adobe Summit . Mezi další zrušené konference patří Mobile World Congress, South by Southwest, Shoptalk, Shopify Unite a Google I/O a mnoho dalších.

Majitelé e-shopů – pozor!

S růstem elektronického obchodování by koronavirus neměl narušovat ekonomiku tak moc jako SARS v roce 2002. Stále však bude vyvíjet tlak na online podniky, které se musí vypořádat s potenciálně opožděnými dodávkami nebo vyprodanými produkty kvůli zvýšené poptávce.

Přinášíme několik doporučení, která vám pomohou překonat toto náročné, ale jistě přechodné období.

Pracujte z domu

Výhoda on-line světa je, že osobní přítomnost na nějakém konkrétním místě není většinou vůbec nutná. Všichni zaměstnanci, kteří nejsou potřeba na svém pracovišti, by tedy měli mít home office. Mnoho firem tak pracuje i v běžném režimu a spolupracovníci se potkávají třeba jen jednou týdně. Šetří se náklady na provoz a vybavení kanceláří, lidi si mohou sami zorganizovat pracovní dobu tak, jak jim vyhovuje, a ukazuje se, že je to mnohdy efektivnější způsob práce.

Jestliže ale u vás home office nepřichází v úvahu (skladník by těžko balil paletu u sebe doma), pak omezte počet zaměstnanců, kteří jsou společně na jednom místě ve stejný čas. Zaveďte třeba směnný provoz, aby v případě nákazy některého ze zaměstnanců nebyla postižena celá firma.

Používejte bezpečnostní pomůcky

Možná jsme se usmívali nad Asiaty, kteří ještě v časech před celosvětovou nákazou, chodili s rouškami na na obličejích. Přišlo nám to směšné a přehnané. Tak teď bychom měli své smýšlení radikálně změnit. A to i v případě, že osobně se nákazy vlastně nebojíme. Proč?

Inkubační doba koronaviru může být týden až dva týdny. Během této doby je ale nakažený člověk pro ostatní infekční a nakazí desítky dalších lidí, kteří už s myšlenkou na nákazu nejsou tak v pohodě. Nošení roušky tak tedy chápejme nejen jako ochranu sebe sama, ale i jako projev úcty k ostatním.

Upravte nákupní proces na e-shopu

Své zaměstnance můžete ochránit i tak, že zákazníky požádáte o informaci, zda mají nařízenou karanténu. Dopravce tak může lépe reagovat a zboží například položit za dveře a zazvonit.

Dobrým tahem je také omezení platby v hotovosti. V dobách nákazy jsou papírové peníze opravdu „špinavé prachy“. Dobírky tak raději umožněte platit jen platební kartou, případně upozorněte zákazníky, že je to preferovaný způsob.

Výdej zásilek přizpůsobte

Výnosem vlády se neomezuje výdej objednaných zásilek a zboží. Pošta, výdejní místa a boxy, i rozvoz na adresu zákazníků, to vše může zůstat v provozu. V rámci ochrany svých zaměstnanců, ale i zákazníků však zvažte nějaké úpravy.

Zajistěte co nejmenší kontakt mezi lidmi. Například vpouštějte zákazníky jednotlivě, případně vydávejte zásilky jen u dveří přes pultík a nevpouštějte zákazníky dovnitř vůbec. Používejte gumové či silikonové rukavice, roušky, respirátory, nebo alespoň šátky. Nepřijímejte peníze v hotovosti.

Změny v e-commerce

Zákazníci se přesouvají z obchodů na internet

Někteří ani nečekali na celostátní karanténu a rovnou začali ve větší míře nakupovat na e-shopech. Omezili tím příležitosti k nakažení virem v kamenných obchodech, ale také mají neomezený výběr v nabídce e-shopu. Hysterie, spojená s celostátní karanténou, totiž vedla k nakupování dlouhodobých zásob, a regály tak někde doslova zely prázdnotou.

Největší nárůst objednávek zaznamenaly samozřejmě e-shopy s potravinami, drogerií a dalšími produkty denní spotřeby. Největší hráči na trhu uvádějí nárůst objednávek až o 500 %.

Dokonce i ti zákazníci, kteří se normálně nákupům na internetu vyhýbají, sahají nyní k této možnosti. Možná i nedobrovolně, jen proto, že v kamenných obchodech prostě své zboží nenajdou. Buď je prodejna zavřena, nebo je vyprodáno.

Dá se očekávat, že alespoň část zákazníků u on-line nakupování zůstane i po návratu do normálního režimu. Paradoxně tak virus na jedné straně ohrožuje hospodářství, ale sféru e-commerce to může posílit i do budoucna.

Investujte do on-line podnikání

Z výše uvedených důvodů jsme přesvědčeni, že právě v tuto chvíli je ten nejvhodnější čas zvýšit své investice do on-line marketingu. Postavte, či vylepšete svůj e-shop, začněte propagovat své služby a produkty placenou reklamou na internetu, zajistěte, aby byly vaše stránky na předních místech ve vyhledávačích.

Pokud potřebujete s čímkoli v on-line marketingu pomoci, spojte se s námi a pomůžeme vám vymyslet úspěšnou strategii. Současná situace vás tak nemusí položit, ale naopak posílit.

Rubrika: Trendy

Zbořte limity Vašich znalostí a přečtěte si

archetypy

Archetypy v marketingu a jak je využít

22. 6. 2020

Archetypy pro nás mají důležitý význam, a to nejen v marketingu. Jsou to dobře známé modely, které se nachází v mnoha příbězích a mýtech. Archetypem je například Prospero, Popelka nebo Don Quijote. Některé z nich se navzájem také doplňují (Romeo a Julie). Jak je to ale s využitím takovýchto archetypů v marketingu?  Marketing a archetypy […]

persony

Persony jako nepostradatelná součást online světa

15. 6. 2020

Persony jsou jedním z nejdůležitějších nástrojů, který určuje jestli obchod bude úspěšný nebo nikoliv. Díky vytvoření person si velmi ulehčíte práci s texty, obrázky či videi. Persony můžete využívat ne jen v marketingovém oddělení, ale také v oddělení péče o zákazníky, v obchodním oddělení a dalších. Pojďme si tedy říci, co to persona je a proč […]

komunikace na sociálních sítích

Jak na pokoronavirovou komunikaci na sociálních sítích

29. 5. 2020

Je to už více jak dva měsíce od vypuknutí pandemie koronaviru. Jelikož se svět měnil z hodiny na hodinu, všichni online marketéři se museli dobrovolně nebo i nedobrovolně zapojit do koronavirové komunikace. Lidé už však nyní od sociálních sítí očekávají něco jiného než témata týkající se pouze pandemie koronaviru. Je třeba se posunout dál Po […]

Prase s rouškou

Pandemie koronaviru ovlivnila mnoho odvětví, česká e-commerce roste

13. 5. 2020

Kdybychom před měsícem či dvěma někomu řekli, že se velká část ekonomiky téměř zastaví, mnozí by si asi jen nevěřícně klepali na čelo. Ale člověk míní a život mění. Celý svět zasáhla pandemie koronaviru a vše se změnilo. Některým odvětvím tato krize možná i prospěla, na jiné však dopadla velmi tvrdě. Pojďme se podívat na […]