Blog

Trendy, témata a novinky,
které ovlivňují váš business.

mýty a pověry v SEO

Mýty a pověry v SEO – on-page faktory

24. 7. 2019

Rudolf Svátek
SEO specialista

Google nikdy nikomu svůj algoritmus pro hodnocení stránek neprozradí. Koluje tedy spousta špatných informací o tom, jak a co Google dělá, než vypíše výsledek vyhledávání. Skutečně spolehlivé informace z oblasti SEO nepocházejí z blogů a fór. Hledejte takové informace, které citují oficiální zdroje. Ty jsou v zásadě 3:

  1. Přihlášené patenty
  2. Prohlášení společnosti Google a jejich týmu
  3. Studie, které používají vědeckou metodu

Dnes si představíme několik omylů a nepravd. Okolo SEO totiž kolují pevně zakořeněné mýty, které buď přímo škodí, nebo je alespoň zbytečné se jim věnovat.

On-page faktory jsou ty, s nimiž můžete manipulovat prostřednictvím vlastního webu. Pozitivní faktory jsou ty, které vám pomohou lépe se umístit, negativní vás poškozují. Mnohé z pozitivních faktorů mohou být ale zneužívány do té míry, že se stávají negativními faktory. 

Tyto faktory se většinou týkají obsahu, dostupnosti a pozitivního uživatelského zážitku.

Pozitivní faktory – omyly a mýty

Meta keywords

Google klíčová slova v meta tagu keywords již mnoho let ignoruje. Existují sice vyhledávače či sociální sítě, které z nich čerpají, ale lepší pozice na Google nečekejte. Uvedení meta tagu keywords stránkám neublíží, ale je to zbytečné.

zdroj: Danny Sullivan, Matt Cutts

Google Analytics

Mnozí jsou stále přesvědčeni, že služba Google Analytics byla (nebo stále může být) faktorem hodnocení Google. Všechny důkazy, včetně desítek přímých prohlášení od Matta Cuttse ze společnosti Google, naznačují, že se jedná o absolutní mýtus. Je to stále úžasně mocný nástroj v rukou pravého obchodníka, ale na hodnocení nemá vliv.

zdroj: Matt Cutts

Google Search Console

Stejně jako služba Google Analytics, nejsou žádným způsobem potvrzeny výhody pro použití Google Search Console (dříve známé jako Nástroje pro webmastery). Je velmi užitečná při odhalování problémů souvisejících s dalšími faktory hodnocení na této stránce, zejména těch, které se týkají manuálních penalizací a některých dalších chyb.

Použití služby AdSense

Další služba od Google, která je pro obchod užitečná. Také ovšem neexistují žádné skutečné důkazy na podporu myšlenky, že by použití AdSense ovlivnilo hodnocení stránek.

zdroj: Matt Cutts

Sitemapa

Soubory Sitemap mohou být užitečné, i když ne nutné k tomu, aby se více stránek dostalo rychleji do indexu Google. Ovšem představa, že XML sitemapa zlepší hodnocení v rámci Google, je mýtus. Tato informace pochází přímo od společnosti Google a je potvrzena různými studiemi.

zdroj: Susan Moskwa & Trevor Foucher

Reputace autora

Autorství bylo experimentem, který Google provozoval od roku 2011 do roku 2014 a který fungoval pomocí značky rel=“author“, aby provázal jednotlivé články s reputací svých autorů. Google přímo potvrzuje vznik a také zánik autorství. Dojem, že rel=“autor“ je z jakéhokoli důvodu prospěšný, je nyní považován za mýtus.

zdroj: John Mueller

URL používá subdoménu „www“

Běžně mylná představa propagovaná SEO blogery naznačuje, že stránky mohou být lépe hodnoceny, pokud vaše URL začínají na „www“. Vyplývá to z myšlenky, že všechny stránky na webu často pojmenováváme i v běžné řeči s „www“ na začátku. Důležité je spíš vyhnout se dvěma adresám URL (s www a bez www), které mají stejný obsah na stejné adrese, což by mělo za následek negativní faktor hodnocení.

Klíčová slova v komentářích HTML kódu

Tato mylná SEO teorie je velmi snadno odhalitelná. Umístíme extrémně nevyhledávané slovo (viz slavné běžešelemovací řůčovičky) do našeho zdrojového kódu do komentáře, a pak na něj odkazujeme tak, aby bylo indexováno. Pokud se toto slovo objeví ve vyhledávání, máme důkaz, že společnost Google bere komentáře v kódu jako faktor. V tomto případě to tak ale není. Stejné je to s komentáři v JS a CSS souborech.

Klíčová slova v ID, Class name a Name atributech

Opět můžeme odhalit teorie, zda klíčová slova uvedená jako atributy nějakého HTML tagu mají nějaký dopad na vyhledávače tím, že tam umístíme extrémně nekonkurenční frázi a počkáme. Nestojí za to ani spekulovat o tom, co nám říká Google nebo co je v patentu. A opět zde můžeme potvrdit, že tento faktor je mýtus.

Více textu na stránce

SerpIQ jednou porovnal délku obsahu s top žebříčky a navrhl, že 2000 – 2500 slov se umístilo nejlépe. Nicméně nelze to automaticky považovat za doporučenou praxi. John Mueller také uvádí, že Google neodměňuje automaticky vyšší počet slov. Nicméně pokud je obsah pro uživatele prospěšný, může získávat lepší uživatelské hodnocení a sbírat přirozené odkazy. Délka textu tak koreluje s hodnocením jen nepřímo.

Pozitivně laděné komentáře

Předpokládá se, že Google sleduje názory v komentářích, aby určil kvalitu obsahu. K dispozici je patent na hodnocení produktů na základě hodnocení. Ale podle Amita Singlala to končí, protože: „kdybychom degradovali webové stránky s negativními komentáři, možná nebudete schopni najít informace o mnoha volených funkcionářích.“

zdroj: Amit Singhal , patent US 7987188 B2

Negativní faktory – omyly a mýty

Odchozí odkazy

Existuje něco, co je známo jako „únik PageRanku“. Každý odchozí odkaz s sebou odnese část vašeho PageRanku a předává jej cílové stránce. Matt Cutts však potvrdil, že existují další kontroly, které konkrétně odměňují některé skutečně relevantní a autoritativní odchozí odkazy. Kdyby neexistovaly odchozí odkazy, internet by nemohl existovat.

zdroj: Matt Cutts , Nicole V. Beard

Rubrika: SEO

Zbořte limity Vašich znalostí a přečtěte si

Selfie

Svět sociálních médií: 5 trendů, které definují rok 2019

9. 10. 2019

Svět sociálních médií prochází neustálou obměnou. Inovace a různé vychytávky vznikají každým dnem. Mnohé z nich si užijí svých patnáct minut slávy a vzápětí opět zmizí v propadlišti dějin.  Pak tu ovšem máme i takové inovace a vychytávky, které posunou marketingové strategie zase o malý krůček dál. Být aktuální a mít povědomí o nejnovějších úspěšných […]

Logo Google

Nové pokyny společnosti Google pro vytváření odkazů

18. 9. 2019

V případě, že vám to uniklo, Google mění pravidla pro vytváření odkazů . Bývalo to tak, že když na vás lidé odkazují, odkaz mohl být buď odkazem dofollow, nebo nofollow. Téměř před 15 lety byl atribut nofollow zaveden jako prostředek k boji proti komentářovému spamu. Tento atribut se rychle stal metodou, kterou společnost Google doporučuje pro označování […]

Persony

Jak prodat cokoli aneb persony v praxi

20. 8. 2019

Za dobu mé praxe zjišťuji stále častěji, že prodat se dá naprosto cokoli – kámen, strom, zmrzlina za 600 tisíc korun, čistý vzduch či pivo v prášku. Můj syn je například obchodník tělem i duší. Dva příklady za všechny: Když byl se školou u moře v Chorvatsku, dostávali ke snídani jablka. Těmi samozřejmě všichni pohrdli […]

content marketing

Jak vytvořit lepší obsah, než má konkurence

30. 7. 2019

Úspěšné organizace chápou, že účinná strategie obsahového marketingu je jedním z klíčů k překonání jejich konkurence. Konkurence je dobrá věc. Pokud proti vám soupeří spousta webů o místo na první stránce výsledků vyhledávání na Google, znamená to, že daný vyhledávací dotaz má potenciál generovat spoustu peněz. Pokud víte, jak vytvořit efektivní obsah a vytvořit relevantní […]