Blog

Trendy, témata a novinky,
které ovlivňují váš business.

Logo Google

Nové pokyny společnosti Google pro vytváření odkazů

18. 9. 2019

Rudolf Svátek
SEO specialista

V případě, že vám to uniklo, Google mění pravidla pro vytváření odkazů .

Bývalo to tak, že když na vás lidé odkazují, odkaz mohl být buď odkazem dofollow, nebo nofollow. Téměř před 15 lety byl atribut nofollow zaveden jako prostředek k boji proti komentářovému spamu. Tento atribut se rychle stal metodou, kterou společnost Google doporučuje pro označování odkazů souvisejících s reklamou nebo sponzorovaných odkazů.

No, to se nyní změnilo.

Nyní Google zavádí dva nové atributy odkazů, které webmasterům poskytují další způsoby, jak označit povahu konkrétních odkazů. Tyto, spolu s nofollow, jsou shrnuty níže:

  • rel=“sponsored“: Pomocí atributu sponsored identifikujte odkazy na vašem webu, které byly vytvořeny jako součást reklam, sponzorství nebo jiných dohod o odměňování.
  • rel=“ugc“: UGC je zkratka pro Uživatelem generovaný obsah a hodnota atributu ugc se doporučuje pro odkazy z komentářů a příspěvků na fóru.
  • rel=“nofollow“: Tento atribut použijte v případech, kdy chcete odkazovat na stránku, ale nechcete naznačovat žádný typ schválení, včetně předávání hodnocení odkazované stránce.

Když bylo zavedeno nofollow, Google nepočítal žádný odkaz takto označený jako signál, který by se měl použít pro hodnocení ve vyhledávacích algoritmech. To se nyní změnilo. Všechny atributy odkazů – sponsored, UGC a nofollow – jsou považovány za označení způsobu, jak má Google odkazy identifikovat a jak se k nim chovat.

Proč bychom nové atributy neměli prostě ignorovat a nepoužívat dále jen nofollow? Odkazy jsou cenným signálem, a mohou pomoci zlepšit vyhledávání. Například jak anchor texty v odkazech popisují obsah, na který poukazují. Google zkoumá všechny odkazy a snaží se lépe pochopit nepřirozené vzorce propojení stránek.

Tyto nové atributy budou vyvolávat otázky, takže tady jsou odpovědi na ty nejdůležitější z nich:

Musím změnit své stávající nofollows?

Ne. Pokud nyní používáte nofollow jako způsob blokování sponzorovaných odkazů nebo označení, že neručíte za stránku, na kterou odkazujete, bude tento atribut nadále podporován stejně jako dosud. Není nutné měnit žádné nofollow odkazy, které již máte.

Mohu na odkaz použít více než jednu hodnotu rel?

Ano, na odkaz můžete použít více než jednu hodnotu rel. Například rel=“ugc sponsored“ je dokonale platný atribut, který naznačuje, že odkaz pochází z obsahu generovaného uživatelem a je sponzorován. Platí také použití nofollow s novými atributy. Například rel=“nofollow ugc“ – pokud chcete být zpětně kompatibilní se službami, které nové atributy nepodporují.

Pokud používám nofollow pro reklamy nebo sponzorované odkazy, musím je změnit?

Ne. Můžete použít nofollow jako metodu k označení takových odkazů, aby se zabránilo možným pokutám za odkazovou farmu. Nemusíte měnit žádné existující označení. Pokud máte systémy, které nofollow automaticky připojují k nově vloženým odkazům, mohou to i nadále dělat. Doporučujeme však přepnout na rel=“sponsored“, pokud je to vhodné.

Musím stále nahlásit reklamu nebo sponzorované odkazy?

Ano. Pokud se chcete vyhnout možnému postihu za sponzorované odkazy, použijte k označení těchto odkazů rel=“sponsored“ nebo rel=“nofollow“. Upřednostňujte ale použití sponsored.

Co se stane, když na odkazu použiji nesprávný atribut?

S výjimkou sponzorovaných odkazů neexistuje žádný nesprávný atribut. Pokud nahlásíte odkaz UGC nebo jiný než reklamní odkaz jako sponsored, uvidí Google, že je odkaz placený, ale dopad by byl nanejvýš ten, že by se prostě nepřenášelo hodnocení na další stránku. V tomto ohledu se neliší od současného stavu mnoha odkazů UGC a jiných reklam, které jsou již označeny jako nofollow.

Opačně by to mohlo problém představovat. Jakýkoli odkaz, který je zjevně reklamou nebo sponzorovaným odkazem, by měl používat atribut sponsored nebo nofollow, jak je popsáno výše. Preferováno je použití sponsored, ale nofollow je přijatelné.

Proč bych se měl obtěžovat používat některý z těchto nových atributů?

Použití nových atributů umožňuje vyhledávacímu robotu lépe zpracovávat odkazy a analyzovat web. To může zahrnovat váš vlastní obsah, pokud lidé, kteří na vás odkazují, tyto atributy využívají.

Nezmění nové atributy postoj ke spamovým komentářovým odkazům?

Mnoho webů, které umožňují třetím stranám přispívat k obsahu, již různými způsoby brání spamu, ať už automaticky, či ruční kontrolou. Atributy odkazů ugc a nofollow budou zřejmě nadále odrazovat spamery od zběsilého vkládání odkazů, když jim nepřinesou žádnou hodnotu.

Ve většině případů nové atributy nezmění to, jak s těmito odkazy Google bude zacházet. Obecně budou všechny považovány za nofollow tak, jak se chápe do dnes. Žádný z nich prostě nebude předávat hodnocení stránky dál.

Kdy tyto atributy a změny vstoupí v platnost?

Všechny 3 atributy odkazu dnes fungují pro účely hodnocení. Pro účely procházení a indexování se začnou používat od 1. března 2020.

Jak Google kontroluje odkazy?

Algoritmus společnosti Google je inteligentní. Samozřejmě Google chce, abyste označovali nofollow odkazy. Pokud jsou zakoupeny nebo nejsou přirozeně vzniklé, je odkaz bez nofollow porušením pravidel už nyní. Ale protože Google není hloupý, ví, že se pravidla porušují.

Google může snadno identifikovat, kdy je příspěvek na nějakých velkých zpravodajských serverech sponzorovaný, protože mnoho z nich má různé znaky, které Google dokáže zjistit.

Google tedy může snadno zjistit, že se jedná o sponzorovaný příspěvek i ve chvíli, kdy jej provozovatel stránek takto neoznačí. Google prostě může použít jiné signály k tomu, aby zjistil, že tomuto odkazu by neměla být věnována velká váha

Co to všechno znamená pro SEO?

Všichni víme, že vyhledávací algoritmus Google je sofistikovaný a složitý. Ale stejně jako jakýkoli jiný algoritmus nebo počítač, není dokonalý.

Tím, že webmasteři označí typ odkazů, které vytvářejí, a účel těchto stránek, usnadní Googlu naučit se, jak používáme různé typy odkazů, a pomůže jejich algoritmům rychleji a snadněji identifikovat typy odkazů a kontext, ve kterém jsou používány.

Pokud například tisíce lidí používají rel=“ugc“ pro odkazy generované prostřednictvím příspěvků uživatelů, mohou pomoci naučit algoritmus Googlu, že tyto odkazy byly ve skutečnosti vytvořeny náhodnými lidmi namísto webmastera a měly by být nižší hodnotu.

Google již samozřejmě může identifikovat wiki, fórum a další typy obsahu vytvářeného uživateli, ale pomůže jim to zpřísnit věci a zpřesnit hodnocení.

Mohou se také rozhodnout zaujmout uvolněnější postoj k určitým typům odkazů. Například, možná, že se rozhodne dát nějakou hodnotu odkazům generovaným uživateli, ale bude to třeba jen třetina hodnoty, než kterou má přirozený odkaz.

Ale z dlouhodobého hlediska, jak se jejich algoritmus stává přesnějším, lze bezpečně říci, že skutečným řešením je myslet na své uživatele na prvním místě.

Cílem vyhledávačů není zařadit na první místa weby, které mají „perfektní SEO“. Chtějí ocenit stránky, které mají v oblibě uživatelé.

Pokud jde o budování odkazů, odkazy budou vždy těžké získat, takže kvalitní dofollow odkazy budou v dohledné budoucnosti stále významnou součástí vyhledávacích algoritmů.

Jedna věc, kterou bych doporučil je, ať si vytvoříte co nejvíce odkazů, i když jsou to odkazy generované uživateli. Pokud jsou z relevantních webů, mohou vám přivést návštěvnost i když samotným odkazům Google žádnou hodnotu nebude dávat. A pokud se Google navíc rozhodne přeci jen nějakou hodnotu jim dát, tím lépe pro vás.

To neznamená, že byste měli jít na fóra a všude odkazovat spam. To znamená, že byste měli jít, najít různé obsahově generované weby, komentáře, fóra a diskuze a poskytnout tam spoustu hodnotných příspěvků a pouze pokud to vyplývá z přirozené konverzace, přidejte odkaz zpět na své stránky, když to prospěje čtenáři.

Rubrika: SEO

Zbořte limity Vašich znalostí a přečtěte si

Datově orientovaný marketing

Význam dat pro digitální marketing

5. 12. 2019

Marketing bez dat je jako řízení se zavřenýma očima. Tento trefný citát pochází od autora a experta na sociální sítě – Dana Zarelly. Moderní digitální marketing se zkrátka a dobře bez dat neobejde. Proč, ptáte se? Inu právě v datech se totiž skrývá tvrdá a nekompromisní pravda a marketingové strategie všech firem a společností se […]

bert

Google zkvalitňuje vyhledávání, aneb ahoj BERTe

29. 11. 2019

Je to jen pár dní, co Google oznámil a také spustil nejnovější, podle jeho slov, doslova revoluční aktualizaci. Nazval ji BERT, což je zkratka z Bidirectional Encoder Representations From Transformers. Co je jeho cílem a zároveň přáním společnosti Google? Aby jejich vyhledávací algoritmus lépe pochopil celý kontext uživatelova dotazu. BERT je tedy hlavně pozorný a […]

B2B marketing

Výhody marketingových strategií na sociálních sítích pro B2B

12. 11. 2019

Pokud čtete tento článek, asi dobře víte, co znamenají pojmy jako B2B nebo B2C. Možná jste i vy majitelem společnosti, která využívá jeden z těchto modelů. Ovšem jen pro pořádek, pojďme si oba pojmy ve zkratce představit. B2C – business to customer – označuje obchodní vztahy uskutečňované mezi obchodními společnostmi a koncovými zákazníky. B2B – […]

engagement

Jak podpořit engagement a zvýšit tak organický dosah

30. 10. 2019

Co je engagement a proč je pro vás důležitý Engagement – magické slůvko, které na nás v poslední době vyskakuje ze všech stran. Především pokud vlastníte business a prodej svých produktů nebo služeb se snažíte podporovat pomocí brandového facebookového profilu, není tento tajemný pojem něčím, co by bylo radno jen tak přehlížet. Rozhodně ne dlouho. […]