Kdybychom před měsícem či dvěma někomu řekli, že se velká část ekonomiky téměř zastaví, mnozí by si asi jen nevěřícně klepali na čelo. Ale člověk míní a život mění. Celý svět zasáhla pandemie koronaviru a vše se změnilo. Některým odvětvím tato krize možná i prospěla, na jiné však dopadla velmi tvrdě. Pojďme se podívat na to, která odvětví jsou postižena nejvíce.
Doprava a cestovní ruch
Asi jako první se s obrovským poklesem poptávky začaly potýkat všechny sektory dopravy. Námořní, silniční, železniční doprava a především letecké společnosti. Ukazatel RPK (Revenue Passenger Kilometers – osobokilometry) začal nejvýznamnějším leteckým společnostem konstantně klesat již od prosince 2019 až na současných -30 %. Aerolinky tak letos očekávají propad zisků nejméně o 100 miliard dolarů. Údajně je nezachrání ani klesající cena ropy. Analytici společnosti ForwardKeys předpovídají, že bude postiženo asi 48 200 letů a nejhůře na tom budou společnosti Air France, Lufthansa, Emirates, KLM a Wizz Air.
Podle nejnovějších informací se však letadla začínají vracet na oblohu. Z Prahy začaly létat první linky do Amsterdamu a Düsseldorfu a na obnovení provozu se chystá také Smartwings Group. Podmínky během letu i odbavení budou ovšem jiné než obvykle, některé společnosti zavádí povinnost roušek na palubě a cestující se musí po příletu prokázat negativním testem na COVID-19 nebo nastoupit 14 denní karanténu. Vše je ale na dobré cestě.
Ruku v ruce s problémy v dopravě jde také cestovní ruch. Zákaz cestování je v současnosti ve více než 100 zemích po celém světě. O peníze tedy nepřicházejí jen dopravci, ale také cestovní kanceláře či ubytovací zařízení.
Sektor služeb
Opatření proti koronaviru dopadla velmi tvrdě také na restaurace, bary, kavárny, fitness centra či jiné kulturní instituce. Nejvíce zasažené jsou především nejmenší firmy s ročním obratem do jednoho milionu korun. Podnikatelé se na tuto situaci snaží reagovat poskytováním různých alternativ. Nabízí rozvážky jídla, otevřeli výdejní okénka nebo poskytují kulturní zážitky online. Ani to však nemůže výpadek tržeb dlouhodobě nahradit.
Rozvolňování opatření však nabírá obrátky a zahrádky restaurací, fitness centra i kadeřnictví se mohou konečně otevřít. Platí v nich sice různá omezení, ve vzdálenostech mezi hosty apod., ale i přesto si mohou podnikatelé částečně oddechnout.
Maloobchod
Velmi zasažen byl také maloobchod. Otevřít mohly pouze potraviny, drogerie, tabák, lékárny, galanterie a květinářství. Ostatní maloobchodníci si museli velmi dlouho počkat a přitom museli platit nájmy i platy svým zaměstnancům. Uzavření svých prodejen opět řešili přesunem na internet a prodejem produktů online. Pro online prodejce luxusního zboží, módy, prádla, doplňků nebo vybavení do bytu budou však uplynulé měsíce spíše ztrátové. Lidé totiž v době pandemie nakupují věci, které jsou pro ně nezbytné.
Zvýšil se však podíl e-commerce na českém HDP a velmi se daří také zásilkovým a kurýrním službám. Online obchod v České republice meziročně vzrostl o 15 % a doručovací služby v porovnání s minulým rokem narostly o více než 20 %.
Automobilový průmysl
V časech pandemie se velmi prohloubily problémy v sektoru automobilové výroby. Automobilový průmysl je totiž úzce propojen s Čínou, kde pandemie vypukla, a která je největším světovým automobilovým trhem a zároveň největším producentem. Velmi zasaženou skupinou jsou také domácí výrobci automobilů, zejména elektromobilů. Automobilky však už znovu obnovily výrobu a snaží se vše vrátit do normálu. Kvůli ochlazení ekonomiky to ale nebude snadný úkol.
Elektronika
Citelný pokles poptávky zaznamenalo také odvětví s elektronikou v Evropě. Prodloužené uzavření čínských továren způsobilo zastavení objednávek nových komponentů, a to především do zemí, které vyrábějí nejpokročilejší paměťová zařízení, počítačové a telekomunikační čipy do spotřebitelských elektronických zařízení.
Pivovary
Opatření proti pandemii koronaviru zasáhla také pivovary. Nejhůře jsou na tom ty menší, jelikož jsou závislé na dodávkách do lokálních hospod, které byly velmi dlouho zavřené. Pivovary proto začaly hledat alternativy a vznikla například iniciativa “Zachraň pivo”, mnoho z nich přistoupilo k rozvážce piva a bary či hospody otevřely pivní okénka.
Pivovary však nyní mohou být mírně optimistické, jelikož se od 11.5. otevřely zahrádky. Musí se ale začít soustředit na přilákání české klientely, jelikož zahraniční hosté se k nám asi jen tak nepodívají.
To byl tedy výčet odvětví, která jsou pandemií koronaviru zasažena asi nejvíce. Bezpochyby jich je mnohem více, ale situace už se pomalu začíná zlepšovat a my věříme, že bude všechno brzy jako dřív.