Blog

Trendy, témata a novinky,
které ovlivňují váš business.

persony

Persony jako nepostradatelná součást online světa

15. 6. 2020

Rudolf Svátek
SEO specialista

persony

Persony jsou jedním z nejdůležitějších nástrojů, který určuje jestli obchod bude úspěšný nebo nikoliv. Díky vytvoření person si velmi ulehčíte práci s texty, obrázky či videi. Persony můžete využívat ne jen v marketingovém oddělení, ale také v oddělení péče o zákazníky, v obchodním oddělení a dalších. Pojďme si tedy říci, co to persona je a proč je v online prostředí užitečná.

Co jsou to persony

Personu můžete považovat za vašeho ideálního zákazníka, kterého chcete přilákat. Persona je velmi specifická a obsahuje i fotografii. Je to takový virtuální zákazník, imaginární postava, která zastupuje určitou skupinu nakupujících. Díky personám můžete segmentovat trh a zaměřit se na zákazníky, které bude váš obsah skutečně zajímat.

O personě se dá říci, že je skutečná i fiktivní. Jedná se totiž o fiktivní postavu, která je však vytvořena na základě skutečných podkladů. Data pro vytvoření persony čerpejte nejlépe z průzkumu trhu, vlastních zkušeností nebo Google Analytics.

Proč jsou persony důležité?

Díky personám může marketér plánovat marketingovou strategii přesně na míru. To může následně pomoci dosáhnout lepších výsledků v podnikání. Persony vám pomohou porozumět vašim zákazníkům a jejich potřebám. Ti už nebudou pouze davem, ale stanou se konkrétním jedincem, kterému je určen váš obsah. Persony vám zákazníky zapamatovatelnou a zábavnou formou mnohem více přiblíží. Můžete se zaměřit na specifickou skupinu a lépe pochopíte její touhy a očekávání. 

Když si vytvoříte profil konkrétního člověka, i s jeho zájmy, koníčky a preferencemi, bude se vám pro něj obsah tvořit mnohem snadněji. Persony by se měly specifikovat než začnete s obsahovým marketingem a před samotnou propagací produktů či služeb.

Kde mohou persony pomoci?

Dobře zpracovaná persona může pomoci v mnoha oblastech online marketingu:

SEO –  vytvořené persony vám mohou pomoci hledat nový obsah a témata, vytvářet obsah, který bude lépe optimalizovaný pro vyhledávače a samozřejmě díky nim bude snadnější vyhledávat vhodná klíčová slova.

E-mail marketing – v e-mailingu mohou persony pomoci lépe zacílit na konkrétního zákazníka tak, aby e-mail působil co nejpřesvědčivěji.

Copywriting – u copywritingu persony pomohou zvolit správný styl a tón komunikace.

Sociální sítě – u sociálních sítí mohou persony pomoci především s vytvářením placené propagace. Díky nim totiž můžete zjistit, kam chodí vaše cílová skupina, jaké má zájmy, preference, jaké sociální sítě používá nejčastěji apod. Podle toho svou reklamu zaměříte a můžete dosáhnout lepších výsledků.

Jak persony tvořit a co by měly obsahovat?

Než se pustíte do tvoření person, musíte dobře poznat své zákazníky a mít jasno v tom, v čem vám mají pomoci. Každé oddělení totiž využívá trošku jiný typ informací. Persona obsahuje standardní demografické údaje i každodenní zvyky zákazníka, jeho nákupní motivaci nebo vlastnosti.

Při tvorbě persony je nejlepší pozvat zástupce všech oddělení, kteří ji budou využívat. K získání informací o zákazníkovi mohou dobře posloužit marketingové výzkumy a znalost daného segmentu trhu. Personu můžeme velmi efektivně modelovat pomocí brainstormingu. Na konci nám obvykle vyjdou, podle počtu problémů, které cílová skupina může řešit, 1-3 persony.

Obsah persony

Jméno

Fotografie

Pohlaví

Příjem

Povolání

Věk

Vzdělání

Váha a výška

Rodinný stav a děti

Bydliště

Zájmy

Potřeby a problémy

Životní styl

Způsob komunikace

Trávení volného času

Vztah k vašemu výrobku/službě

A další…

Příklad persony

Jitka Nováčková má 35 let, je vdaná, má 2 děti a bydlí v Brně. Vystudovala střední Obchodní školu a vysokou školu obor Marketing a obchod. Pracuje jako marketingový specialista ve velké brněnské firmě. Příjem má slušný a ráda utrácí za kosmetiku a dobré jídlo. K jejím koníčkům patří vaření, chození do dobrých restaurací a potrpí si na dobrou kávu. Velmi ráda cestuje a chodí po horách.

Jitka má vlastní počítač i mobilní telefon. Velkou část dne tráví na sociálních sítích a rozumí si dobře s internetem. O webu se dozví z Facebooku nebo z food blogu. Velmi ji zaujme neotřelý design webu a nakoupí především ze zvědavosti. Po prvním nákupu ocení kvalitu produktu a komunikaci se zákazníkem, která je velmi kamarádská, což má Jitka ráda. 

Takto snadno si můžete specifikovat jakoukoliv cílovou skupinu zákazníků. Uvidíte, že vám to práci v online světě velmi usnadní.

Zbořte limity Vašich znalostí a přečtěte si

archetypy

Archetypy v marketingu a jak je využít

22. 6. 2020

Archetypy pro nás mají důležitý význam, a to nejen v marketingu. Jsou to dobře známé modely, které se nachází v mnoha příbězích a mýtech. Archetypem je například Prospero, Popelka nebo Don Quijote. Některé z nich se navzájem také doplňují (Romeo a Julie). Jak je to ale s využitím takovýchto archetypů v marketingu?  Marketing a archetypy […]

persony

Persony jako nepostradatelná součást online světa

15. 6. 2020

Persony jsou jedním z nejdůležitějších nástrojů, který určuje jestli obchod bude úspěšný nebo nikoliv. Díky vytvoření person si velmi ulehčíte práci s texty, obrázky či videi. Persony můžete využívat ne jen v marketingovém oddělení, ale také v oddělení péče o zákazníky, v obchodním oddělení a dalších. Pojďme si tedy říci, co to persona je a proč […]

komunikace na sociálních sítích

Jak na pokoronavirovou komunikaci na sociálních sítích

29. 5. 2020

Je to už více jak dva měsíce od vypuknutí pandemie koronaviru. Jelikož se svět měnil z hodiny na hodinu, všichni online marketéři se museli dobrovolně nebo i nedobrovolně zapojit do koronavirové komunikace. Lidé už však nyní od sociálních sítí očekávají něco jiného než témata týkající se pouze pandemie koronaviru. Je třeba se posunout dál Po […]

Prase s rouškou

Pandemie koronaviru ovlivnila mnoho odvětví, česká e-commerce roste

13. 5. 2020

Kdybychom před měsícem či dvěma někomu řekli, že se velká část ekonomiky téměř zastaví, mnozí by si asi jen nevěřícně klepali na čelo. Ale člověk míní a život mění. Celý svět zasáhla pandemie koronaviru a vše se změnilo. Některým odvětvím tato krize možná i prospěla, na jiné však dopadla velmi tvrdě. Pojďme se podívat na […]