Persony jsou jedním z nejdůležitějších nástrojů, který určuje jestli obchod bude úspěšný nebo nikoliv. Díky vytvoření person si velmi ulehčíte práci s texty, obrázky či videi. Persony můžete využívat ne jen v marketingovém oddělení, ale také v oddělení péče o zákazníky, v obchodním oddělení a dalších. Pojďme si tedy říci, co to persona je a proč je v online prostředí užitečná.
Co jsou to persony
Personu můžete považovat za vašeho ideálního zákazníka, kterého chcete přilákat. Persona je velmi specifická a obsahuje i fotografii. Je to takový virtuální zákazník, imaginární postava, která zastupuje určitou skupinu nakupujících. Díky personám můžete segmentovat trh a zaměřit se na zákazníky, které bude váš obsah skutečně zajímat.
O personě se dá říci, že je skutečná i fiktivní. Jedná se totiž o fiktivní postavu, která je však vytvořena na základě skutečných podkladů. Data pro vytvoření persony čerpejte nejlépe z průzkumu trhu, vlastních zkušeností nebo Google Analytics.
Proč jsou persony důležité?
Díky personám může marketér plánovat marketingovou strategii přesně na míru. To může následně pomoci dosáhnout lepších výsledků v podnikání. Persony vám pomohou porozumět vašim zákazníkům a jejich potřebám. Ti už nebudou pouze davem, ale stanou se konkrétním jedincem, kterému je určen váš obsah. Persony vám zákazníky zapamatovatelnou a zábavnou formou mnohem více přiblíží. Můžete se zaměřit na specifickou skupinu a lépe pochopíte její touhy a očekávání.
Když si vytvoříte profil konkrétního člověka, i s jeho zájmy, koníčky a preferencemi, bude se vám pro něj obsah tvořit mnohem snadněji. Persony by se měly specifikovat než začnete s obsahovým marketingem a před samotnou propagací produktů či služeb.
Kde mohou persony pomoci?
Dobře zpracovaná persona může pomoci v mnoha oblastech online marketingu:
SEO – vytvořené persony vám mohou pomoci hledat nový obsah a témata, vytvářet obsah, který bude lépe optimalizovaný pro vyhledávače a samozřejmě díky nim bude snadnější vyhledávat vhodná klíčová slova.
E-mail marketing – v e-mailingu mohou persony pomoci lépe zacílit na konkrétního zákazníka tak, aby e-mail působil co nejpřesvědčivěji.
Copywriting – u copywritingu persony pomohou zvolit správný styl a tón komunikace.
Sociální sítě – u sociálních sítí mohou persony pomoci především s vytvářením placené propagace. Díky nim totiž můžete zjistit, kam chodí vaše cílová skupina, jaké má zájmy, preference, jaké sociální sítě používá nejčastěji apod. Podle toho svou reklamu zaměříte a můžete dosáhnout lepších výsledků.
Jak persony tvořit a co by měly obsahovat?
Než se pustíte do tvoření person, musíte dobře poznat své zákazníky a mít jasno v tom, v čem vám mají pomoci. Každé oddělení totiž využívá trošku jiný typ informací. Persona obsahuje standardní demografické údaje i každodenní zvyky zákazníka, jeho nákupní motivaci nebo vlastnosti.
Při tvorbě persony je nejlepší pozvat zástupce všech oddělení, kteří ji budou využívat. K získání informací o zákazníkovi mohou dobře posloužit marketingové výzkumy a znalost daného segmentu trhu. Personu můžeme velmi efektivně modelovat pomocí brainstormingu. Na konci nám obvykle vyjdou, podle počtu problémů, které cílová skupina může řešit, 1-3 persony.
Obsah persony
Jméno
Fotografie
Pohlaví
Příjem
Povolání
Věk
Vzdělání
Váha a výška
Rodinný stav a děti
Bydliště
Zájmy
Potřeby a problémy
Životní styl
Způsob komunikace
Trávení volného času
Vztah k vašemu výrobku/službě
A další…
Příklad persony
Jitka Nováčková má 35 let, je vdaná, má 2 děti a bydlí v Brně. Vystudovala střední Obchodní školu a vysokou školu obor Marketing a obchod. Pracuje jako marketingový specialista ve velké brněnské firmě. Příjem má slušný a ráda utrácí za kosmetiku a dobré jídlo. K jejím koníčkům patří vaření, chození do dobrých restaurací a potrpí si na dobrou kávu. Velmi ráda cestuje a chodí po horách.
Jitka má vlastní počítač i mobilní telefon. Velkou část dne tráví na sociálních sítích a rozumí si dobře s internetem. O webu se dozví z Facebooku nebo z food blogu. Velmi ji zaujme neotřelý design webu a nakoupí především ze zvědavosti. Po prvním nákupu ocení kvalitu produktu a komunikaci se zákazníkem, která je velmi kamarádská, což má Jitka ráda.
Takto snadno si můžete specifikovat jakoukoliv cílovou skupinu zákazníků. Uvidíte, že vám to práci v online světě velmi usnadní.