Blog

Trendy, témata a novinky,
které ovlivňují váš business.

SEO checklist

SEO checklist část 1 – vývoj webu

3. 3. 2020

Rudolf Svátek
SEO specialista

Pokud stavíte nový web, je dobré myslet už od začátku na to, aby vše probíhalo bezbolestně a co nejjednodušeji. Mou odborností je SEO, ale občas i nějaký ten web postavím. Čas a okolnosti mě nasměrovaly k redakčnímu systému WordPress. Nicméně můj SEO checklist je použitelný univerzálně pro jakýkoli redakční systém, nebo pro weby, které redakční systém ani nepotřebují.

Příprava vývojového prostředí

Vyplácí se mít 3 místa pro vývoj webu:

  1. Nějakou pracovní vývojovou verzi. Samozřejmě na vlastním počítači, na kterém máte vývojové prostředí. To v případě, že web nějak programujete. Jestli ale používáte WordPress a jen upravujete šablony či barvičky, můžete mít vývojovou verzi někde na hostingu. K této verzi webu by neměl mít přístup zákazník. Ten by mohl být nervózní z toho, že je tam něco nedoděláno, mizí obrázky, nejsou všechny texty apod.
  2. Testovací verze webu. Jakmile si něco na vývojové verzi odladíte, můžete to přesunout na testovací verzi. K ní by už zákazník měl mít přístup. Slouží k tomu, aby mohl schvalovat postup. Vše by tam mělo být odladěné a funkční. Tady se mi vyplácí hrát si občas s lokálním nastavením DNS, čili se souborem hosts. Do něj si vložím IP adresu testovacího stroje a k ní název domény, na které později web poběží. Když si chci zkontrolovat, že je vše správně, zadám onu doménu do adresního řádku prohlížeče, ale vidím tu vývojovou verzi. Hodí se to třeba pro kontrolu obrázků či odkazů, které se vkládají s absolutní cestou, takže s adresou testovací domény. Tím mohu odhalit, kde by mohly být potíže po nasazení na ostrou verzi.
  3. Ostrá verze webu. Zde běží finální podoba stránek, které jsou přístupné všem uživatelům i vyhledávačům. Jakmile bude testovací verze odsouhlasena ke zveřejnění, jen se přesune sem.

Tento systém zaručí, že se web nikdy nedostane do nekonzistentního stavu. Vývojová verze se může divoce měnit, cokoliv se tam dá dělat bez nebezpečí, že se veřejné stránky nějak poškodí. Na testovací verzi je pak vidět finální úprava, která se po schválení přesune na ostrou verzi.

SEO před vývojem nového webu

Nadále budu předpokládat vývoj v redakčním systému WordPress. Upravte si postup podle své situace.

  1. Instalace WordPressu. Instalujte vždy poslední stabilní verzi WordPressu. Předejdete tak problémům s neošetřenými chybami. WordPress je velmi oblíbeným cílem hackerů, tak se snažte jim to neulehčovat.
  2. Instalace pluginů. WordPress je oblíbený i proto, že na cokoli si vzpomenete, nato existuje nějaký plugin. Mnohé jsou zdarma, některé placené, ale i ty mají většinou nějakou Light verzi, kterou můžete využívat bezplatně a často vám stačí v této základní podobě.
  3. Nastavení WordPressu. Z hlediska SEO jsou důležité URL odkazy. Měly by být krátké, obsahovat klíčová slova, u složitějších projektů, třeba e-shopů, i cestu přes kategorie. Ve WordPressu se stačí rozhodnout a vybrat si:WordPress - nastavení URL
  4. Zákaz indexace. Je dobré, když vyhledávače vůbec neví o tom, že existuje nějaká testovací, natož vývojová verze webu. Kdyby to zjistily, začaly by web indexovat a to nechceme. Byly by samozřejmě vzájemně duplicitní, což vyhledávače trestají. Navíc se může stát, že se ještě změní nějaká URL před finálním nasazením, a to také není dobré dělat, když už je stránka v indexu vyhledávačů. WordPress umožňuje zakázat web k indexaci:WordPress - zákaz indexaceOvšem není to úplně „neprůstřelná“ technika. Jen se v hlavičce objeví metatag „robots“ s hodnotou „noindex„. To většina i odborníků považuje za příkaz, který vyhledávačům zabrání stránku indexovat. Nicméně je nutné chápat to spíš jako zdvořilou žádost, kterou mohou vyhledávače nezdvořile ignorovat. Vídám celkem pravidelně stránky s „noindex„, které zaindexované jsou. Lepší je spolehnout se na chráněný přístup pomocí hesla, které vyhledávače samozřejmě neznají a neumí zadat.

    K zákazu indexace stačí:

    1. Vygenerovat soubor .htpasswd s párem hodnot uživatel:heslo. Nástrojů na na tvorbu je více. Já si vybral třeba:
      https://www.web2generators.com/apache-tools/htpasswd-generator
    2. Nahrát vygenerovaný soubor do rootu webu
    3. Přidat do souboru .htaccess následující řádky (v AuthUserFile je absolutní cesta k .htpasswd):

      AuthUserFile c:/wamp64/www/domainname.cz/.htpasswd
      AuthType Basic
      AuthName „Restricted Area“
      Require valid-user

    Při pokusu o vstup na stránku se ještě před vykreslením zobrazí výzva pro vložení hesla. Pokud jej nezadáte, nic se nezobrazí. Výzva se zobrazí jen jednou za sezení, takže to ani moc neobtěžuje.

  5. Výroba sitemap.xml. Vyhledávačům může sitemapa pomoci při procházení a indexaci webu. WordPress to opět pohodlně řeší pomocí pluginů. Do sitemap patří stránky, které chceme, aby se nabízely ve výsledcích vyhledávání. Takže třeba informace o Cookies, Obchodní podmínky apod. do sitemapy nedávejte.
  6. Soubor robots.txt. Tento soubor obsahuje nějaké instrukce pro roboty – jaké složky nechceme aby procházely, jaké naopak ano, může tam být uvedena cesta k sitemapě. WordPress si svůj robots.txt generuje sám a většinou stačí ho tak nechat. Ale ověřte si, že existuje.
  7. Nasazení Google Analytics. Co neměříš, to nemůžeš řídit. To je základní pravidlo. Google Analytics je vlastně povinnost, pokud chcete mít přehled o návštěvnosti a vůbec o výkonu webu. Nasaďte ho klidně i na vývojovou a testovací verzi.
  8. Ověření Google Search Console. Tak tohle je pro SEO odborníky důležitý zdroj informací. Založte si účet už na začátku vývoje. Jen ověření nelze provést na vývojové, ani testovací verzi webu. S ověřením počkejte až na zveřejnění webu, ale připraveno to už můžete mít.
  9. Nasazení Google Tag Manageru. Tohle sice není úplně povinnost, ale dost vám to může usnadnit život. Pomocí GTM lze totiž snadno vkládat další kódy na web, aniž by bylo nutné nějak zasahovat do zdrojových souborů. Je to sice velká černá díra do webu, tak pozor, ať se k tomu nedostane žádný naštvaný zaměstnanec, ale pokud si to pohlídáte, doporučuji nasadit GTM na každý web.
  10. Responzivita webu. Dnes už je naprostá povinnost mít web bez problémů použitelný na telefonu či tabletu. Před nasazením do ostrého provozu si všechny stránky zobrazte buď v rozlišení pro mobilní zařízení, v nějakém simulátoru, nebo přímo v mobilu.

Je vidět, že ještě před samotnou stavbou webu si musíte pohlídat dost důležitých věcí, které se týkají SEO. Příště si ukážeme další část SEO checklistu – co je potřeba udělat těsně před nasazení a ihned po nasazení webu do ostrého provozu.

Rubrika: SEO

Zbořte limity Vašich znalostí a přečtěte si

mobil a tablet

Jak na úspěšné Stories

27. 3. 2020

Stories, neboli příběhy na sociálních sítích, jsou stále populárnější, jelikož umožňují komunikovat přirozeně a kreativně. Firmy proto neváhaly a do Stories se vrhly po hlavě. Tuto funkci využívají velmi kreativně a posouvají tak hranice vizuálního vyprávění. Přinášíme několik rad a tipů, jak zvýšit výkon pomocí Stories. Kreativní strategie zvyšující efektivitu “Primární” Stories vs. optimalizované Stories […]

Koronavirus a on-line svět

19. 3. 2020

Ať už se nákazy bojíte či ne, jedno je jisté – koronavirus se nezadržitelně šíří v celém světě a významně ovlivňuje chod firem a celosvětové ekonomiky. České firmy to začínají pociťovat také. Nejen restaurace a místní podniky, poskytující různé služby. Začínají zavírat i velké společnosti jako třeba automobilky. Jsou ale obory, které naopak zažívají nebývalý vzrůst […]

SEO checklist

SEO checklist část 1 – vývoj webu

3. 3. 2020

Pokud stavíte nový web, je dobré myslet už od začátku na to, aby vše probíhalo bezbolestně a co nejjednodušeji. Mou odborností je SEO, ale občas i nějaký ten web postavím. Čas a okolnosti mě nasměrovaly k redakčnímu systému WordPress. Nicméně můj SEO checklist je použitelný univerzálně pro jakýkoli redakční systém, nebo pro weby, které redakční […]

Počítač a mobil

Existuje ideální frekvence zveřejňování příspěvků na sociálních sítích?

7. 2. 2020

Na sociálních sítích vždy chceme vytěžit z každého příspěvku to nejlepší a dosáhnout dobrých výsledků. Existuje však správná nebo špatná frekvence zveřejňování příspěvků? Pokusíme se vám na tuto otázku odpovědět tak, aby váš publikovaný obsah oslovil co nejširší publikum. Jak často byste měli přispívat na sociální sítě? Mnoho článků týkajících se optimální doby a frekvence […]