Digitální marketing prošel v posledních letech velkými změnami. Díky vynálezu umělé inteligence, personalizace či multimédií a dalších se služby online marketingu neustále rozvíjely. A jejich vývoj ještě určitě neskončil, jelikož lidé jsou tvorové zvědaví a vynalézaví.
Mnoho z nás je orientováno spíše vizuálně tzn., že lépe a rychleji porozumíme tomu, co vidíme, než tomu, co čteme. Toto si uvědomujeme také v marketingu, a proto je na vzestupu velmi užitečný nástroj vizuálního vyhledávání. Může firmám pomoci získat nové zákazníky, cílit na novou skupinu lidí a zvýšit tak své výnosy z prodeje. Pojďme si o vizuálním vyhledávání říct více.
Vizuální vyhledávání
Vizuální vyhledávání existuje již nějaký čas, neustále se však zdokonaluje a nyní je na vzestupu. Jeho hlavním úkolem je usnadnit uživatelům vyhledávání produktů a pomoci maloobchodníkům lépe poznat a zacílit na své zákazníky.
Vizuální vyhledávání je koncept, který využívá vizuálních vyhledávacích nástrojů. Funguje velmi jednoduše tak, že uživatel vyfotí obrázek, který se nahraje do vyhledávače, a ten provede vizuální vyhledávání. Vizuální algoritmy identifikují obrazové objekty, pro které vyhledají nejvhodnější obrazy.
Například pokud uživatel nahraje obrázek židle jako dotaz, vizuální vyhledávač najde a zobrazí stejné nebo podobné objekty. Vizuální vyhledávání ještě není dokonalé, ale neustále se zlepšuje a rozšiřuje svou základnu obrazových objektů. Navíc může uživateli navrhovat místní prodejce a poskytnou zákaznické reference.
Přínosy vizuálního vyhledávání
Získání nové skupiny zákazníků
Zákazníci se v dnešní době chtějí se značkou ztotožnit a musí jí důvěřovat. Jakmile získají ke značce důvěru, nejsou tolik citliví na cenu a rozhodování k nákupu je pro ně jednodušší.
Vizuální vyhledávání v nich tuto důvěru pomůže vzbudit a vytváří s nimi vyšší emoční spojení. Díky tomu může firma najít nové a loajální zákazníky.
Cílení na novou generaci zákazníků
Generace Z, neboli děti nového tisíciletí, v dnešní době objevuje značky pomocí mobilních telefonů či tabletů a sociálních aplikací. Dnešní doba je tak uspěchaná, že generace Z chce dělat věci stále rychleji a jednodušeji. Příslušníci generace Z vědí, co konkrétně hledají, ale neumí to dobře popsat nebo je to pro ně příliš zdlouhavé.
Proto je tady vizuální vyhledávání. Urychluje proces vyhledávání produktů a šetří čas těm, kteří ho nechtějí investovat do zdlouhavého sledování stovek výsledků vyhledávání.
Zvýšení příjmů
Vizuální vyhledávání může tedy pomoci firmám zvýšit jejich příjmy. Z provedených výzkumů vyplývá, že vyhledávání bude v budoucnosti více založeno na obrázcích a méně na psaném vyhledávacím dotazu. Navíc společnost Report Consultant podle studie odhaduje, že globální trh vizuálního vyhledávání během prognózovaného období 2018–2023 překoná 14 727 milionů USD.
Mnoho značek již nyní na svých webech vizuální vyhledávání používá. Je to například Marks & Spencer, Sephora nebo IKEA a další.
Příklady vizuálního vyhledávání
Pinterest Lens
Pinterest spustil vizuální vyhledávání pomocí kamery v únoru 2017, což bylo ještě dříve než společnost Google.
Funguje na principu porovnání nákupních pinů s umělou inteligencí, díky které identifikuje objekty a navrhuje související témata a produkty. Pomáhá nám skloubit to, co vidíme v offline světě, se světem online. Stačí kamerou vyfotit něčí oblečení či recept a najít položky v databázi.
Google Lens
Společnost Google uvedla vizuální vyhledávání na trh v říjnu 2017. Uživatelé mohou vybrat již existující obrázek nebo nahrát vlastní fotografii. Následně vizuální vyhledávání poskytne uživatelům relevantní informace.
Na vizuálním vyhledávání je ještě stále co zlepšovat. Pokrok v digitálním marketingu jde však neustále kupředu a my se proto těšíme na to, co nás v budoucnu čeká.